fredag 20 januari 2012

Håll färgen!

Jag har blivit grymt förtjust i Aroma-äpplen och de är dessutom de enda svenska som går att köpa här, konstigt nog när det odlas så enormt mycket äpplen i vårt land. Tur dock att det är just dem, som jag tycker är godast, men de kan också vara enormt stora, så oftast brukar jag dela på ett.
goda svenska Aroma-äpple är ofta stora
Då uppstod tidigare problemet att det kunde bli brunt, men för några år sedan lärde jag mig knepet, så tänkte nu dela med mig av det. Om man häller pressad citron på snittytan så mörknar den inte eftersom citronsyran i den färska citronen skyddar den från syre. Alltså kan man, om man som jag älskar citron njuta av ett fräscht ljust äpple även dagar senare. Om man inte tycker om citron så är det bara att skölja av ytan i vatten innan man äter det.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: