onsdag 23 november 2011

Gnistrande blåögdhet eller okunskap om "gyllene torg"

I DNs Söndagsbilaga fanns ett stort reportage om "Två starka män och deras drömmar" under just den titeln. Där berättas om "politikerna Carl-Göran Svensson och Göte Murén som är pappor till var sitt mångmiljonprojekt", som båda är och varit enormt omdiskuterade i respektive hemstäder.
foto Hampus Lundgren ur DN
I början av artikeln kan man läsa "Nu sveper han [Murén] med armen över de lejongula stenarna som omgärdar hela den svarta, skifferbelagda mitten. Eller lejongula, förresten. Många av stenarna har missfärgats och blivit svarta. De gnistrar inte alls som det var tänkt från början. Men Göte Murén är optimistisk.
– Det svarta är utfällningar av järnoxid, men det blir bara på ytan. Det kommer att slitas bort. När man bryter isär stenen ser man verkligen hur det gnistrar. Den gula stenen är tillverkad av betong och porfyr i en stenfabrik i Pilgrimstad, några mil öster om Östersund. 
– Den är helt unik, det är en helt ny sten, säger Göte Murén entusiastiskt. Allra helst hade han sett att torget prytts av en speciell sten från Kina, men det skulle ha kostat kommunen ytterligare 20 miljoner."
min bild av torget från det helt motsatta hållet under
den Internationella marknaden, som knappt marknadsfördes,
(i höstas) därav det klena publikintresset som synes
Till saken hör att på det möte som var innan torget byggdes var min far med och när den dyra stenen diskuterades berättade han om den "fantastiska" skiffern. Den är ju normalt silverglänsande men om man bränner den blir den gnistrande gyllene! Av någon för mig outgrundlig anledning verkade ingen vilja lyssna på det förslaget, utan istället framställdes Muréns "helt unika" stenar av bl a en man min far känner väl, som berättat hur de uppstod. De tillverkades genom att krossa sten, färga stenkrosset gult och sedan gjuta stenplattor av detta gula. En process som jag tycker påminner om hur såväl spånskivor tillverkas och gjutning med marmorkross, vilket kan kallas för "unikt" enbart om man antingen är värdigt naiv eller okunnig och inte fått veta hur de gjorts... Den mannen sa också att väldigt mycket av den stenen inte "höll måttet" och inte skulle hålla utan bli ful relativt snabbt, precis som det också blivit. Han nämnde inget om att det skulle få någon slags gyllene patina med tiden, vilket Murén hävdar. Så antingen har Murén inte informerats om det eller så är han så övertygad att han varken hör eller ser när bevisen pekar i motsatt riktning än han önskar.
Vakttorn och mur klädda med skiffer på bild från Robben
Island
, där det också finns hus klädda helt i 
skiffer 
Anledningen till att jag kallar skiffer "fantastiskt" är att högkvalitativ Offerdalsskiffer finns helt lokalt inom länet! Det har dessutom varit en väldigt viktig näring för hela länet och Storsjöbygden i hundratals år. Den gyllene stenen hade på så sätt kunnat framställas av hel sten, vilket skulle göra den mycket mer tålig. Dessutom skulle stenen med största sannolikhet ha blivit mycket billigare. Även i Sydafrika värdesätter man skiffer högt och den bröts bl a på Robben Island, den fängelseö där bl a Nelson Mandela satt fängslad och tvingades jobba med att bryta den.

Gällande 
Muréns tankar om att hejda att Östersund "tappar ... mellan 500 och 800 miljoner kronor i handel, främst till Sundsvall och Åre. På det tappar staden ett par hundra jobb, säger Göte Murén och menar att med ett funktionellt och snyggt torg blir staden mer attraktiv för företag att etablera sig i." För att få mer verksamhet på torget är en idé att sänka kostnaden för att stå där, vilket jag förstått kostar torghandlarna en hel del i dagens läge. Jag är också övertygad om att det måste vara ren naivitet att inte inse att det faktum att mycket handel etableras utanför stadskärnan gör att nämnda stad förlorar fler och fler företag. Exakt enligt det mönster som skedde i exempelvis Sundsvall efter etablerandet av Birsta köpcentrum. Det är ju främst den egna stadskärnans och inte omgivande städers kunder det konkurreras om och de är inte nog många för att hålla både city och köpcentrum under vingarna. Men varför lära sig något av andra städers misstag när man kan upprepa dem själv, verkar dock vara Muréns m fl politikers outtalade ståndpunkt. 

Detta är vad 
jag har att tillföra i debatten om Stortorget. När förslaget om ombyggnaden presenterades efter decenniers utredande tyckte jag att det verkade oerhört lovande, men jag måste erkänna att dess belackare fått över mig på sin sida eftersom jag inte alls tycker att det fungerar som tanken har varit med det. 

I dagens ÖP tar f ö kulturredaktören Tomas Larsson också upp 
DNs artikel med ett förslag som egentligen är det första i a f jag tänkte på när jag hörde planerna om att ett Kulturhus måste placeras centralt i Östersund...
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: