fredag 11 november 2011

Plums bästa förvaring av basilika

Jag har odlat två krukor med basilika under sommaren, som jag använt mycket av färskt. Nu har den ena börjat blomma så då tänkte jag att jag måste testa vad Camilla Plum anser är den bästa förvaringen, nämligen en "pesto-aktig sak, där färska örter mixas med olja, salt och lite citronsaft". 
Jag mixade därför ihop bladen från de två plantorna med olja, citron och salt.
Plantorna har använts färskt
flitigt under hela sommaren


Jag vägde basilikan för att få en upp-
fattning av hur mycket av resten
jag skulle mixa i 

mixade i ungefär 1 msk olja
o 1 krm salt samt en dutt citronsaft

Det blev inte så mycket, men fryser in detta för att göra färdig  pesto med pinjenötter, parmesan,  vitlök  osv av senare. Som Plum påpekar är det "fantastiskt att kunna röra en sådan kraftbomb i t ex thaisopp, pasta eller dressing senare mitt i  vintern." Jag har även fryst in basilika som den är, för tycker faktiskt inte som Plum att den då förlorar smaken.

Inga kommentarer: