lördag 10 maj 2014

Val-tankar

Jag tycker att det är oerhört viktigt att rösta för att kunna påverka det som sker. I eu-valet röstade jag redan i onsdags på kunniga frilansjournalisten och författaren Isabella Lövin som är första namn hos Miljöpartiet. Till skillnad från många av hennes motståndare verkar ha full koll på mycket och, framför allt, för att hon är emot GMO.
Isabella Lövin på bild lånad från Miljöpartiet
När det gäller höstens val känner jag mig dock väldigt besviken! Båda blocken låter i princip likadant och sedan finns extremisterna som ändå oftast röstar med i rådande politikKjell Nilsson-Mäki hade gjort en fantastisk karikatyr, som tyvärr är omöjlig att hitta. Där pimplade s och m vid varsitt hål med ryggen emot varann. Den skräpfisk den ene kastade åter i hålet fiskade den andre upp...
Kjell Nilsson-Mäki har porträtterat Gudrun Schyman,
som bor i Simrishamn och är väldigt trevlig
Jag hoppades mycket på Feministiskt Initiativ som verkligen låtit höra om sig på senaste tiden. Så jag läste därför igenom hela deras partiprogram och inser att (nästan) alla mål de räknar upp låter fantastiska. Problemet är dock att de inte någonstans uppger hur de tänker göra för att nå de målen...
Så här porträtterade Kjell Nilsson-
Mäki mig i LT 2011
Varför är det så omöjligt att förstå hur man ska rösta i höst? Ändå är det inte värst här i Sverige ändå. Jag förfasas verkligen över att bara 30 % av de Sydafrikanska förstagångsväljarna, där det kämpats så hårt just för rösträtten tidigare, ens har registrerat sig för att rösta i valet i onsdags. Med tanke på hur president och ANC-ledaren Jacob Zuma beter sig med våldtäkter, förskingring osv är det kanske inte så konstigt att folk är uppgivna i o f s. Han har ändå vunnit, men det är inte på sina egna, utan på själva ANCs meriter.

Inga kommentarer: