tisdag 13 maj 2014

Serigrafier, broderier och akrylmåleri à la Bahlenberg

I lördags hade Johanna Bahlenberg vernissage för sin utställning på Härke KC.
T o m 25 maj kan man i den vackra utställningslokalen se serigrafier och akrylmålningar med en sammanhållen vårlik kulör.
I ÖP berättar hon:
-Men det blir nog mest screentryck som visas, den teknik hon arbetar mest i--- Man lär sig nytt hela tiden och man blir inte less på det. Det finns så mycket möjligheter i det.
Jag envisas att kalla de konstnärliga tryck man gör med screentryck/silkscreen för just serigrafier eftersom det är vad jag lärt mig, men det är ju egentligen samma sak det handlar om.
Bahlenbergs akrylmålningar minner mig om kyrkliga bilder jag såg i min barndom, med de ljusskimrande "auror" som omger huvudena närmast likt glorior i porträtten.
De skenbart enkla porträtten och djuren i trycken visar på en lätthet i uttrycket som känns naket ärlig.
Fast uttrycken är allvarliga i porträtten lättas de upp av det ljusa skenet runt dem.
Bahlenbergs broderier är mest som hennes fria teckningar, som jag verkligen upplever en stor otvungenhet i.
Gör en utflykt till Härke på Frösön och besök en varm och vårlik utställning!

Inga kommentarer: