onsdag 28 maj 2014

Renoverandet fortskrider

Renoveringen går framåt, om än inte i den takt jag föreställt mig pga diverse omständigheter.
Både sovrummet och ateljén är nu färdiga och just ateljén (ovan) tyker jag verkligen blir helt fantastisk med mina favorittapeter i!
"Omständigheterna" handlar dels om att badrumstapeterna för det första sitter som attan i tre lager. Det undre är dessutom inte vattenfast, vilket är helt vansinnigt i ett badrum utan färgen från det släpper när det kommer vatten på den och missfärgar kakel, badkar osv. Dessutom är lackfärgen som målats på fönsterkarmen och i taket (svart!) målad över tapetlagren så att tapeten måste skäras loss. Först igår lyckades mor och jag med gemensamma krafter befria den sista delen av badrumsväggen från tapet...
Väggen mellan köket och vardagsrummet har också en stor spricka efter jordbävningen 2008 och den måste lagas innan de kan tapetseras om. Det var en rejäl spricka som föreningen betalar lagningen för och den gjordes igår. Tre armeringar åt köket och tre åt vardagsrummet. Här håller hantverkaren på och fyller igen hålet med cement därefter. 
Alla tapeter var plastade och kunde därför inte tapetseras över, utan måste rivas bort och i vardagsrummet satt de så hårt att de måste skalas bort ända ned till betongväggen. Det innebar också att väggarna måste bredspacklas innan de kan tapetseras och det är ännu inte helt klart.
Om det inte varit för det skulle allt ha varit klart för golvläggning nu. Nu har det blivit lite stressigt och vi blir alla lättretliga. Utöver ateljé o sovrum, som är helt klara, har även hallen nu börjat tapetseras, innan "hål i väggen-fixarna" kom.
Kaffet intas i farten, men äter gör vi hos mor och far
Köksluckorna ska lackas, vilket kommer att ta ett tag, men luckorna lämnar jag nog in imorgon och de ska lackas Isglass-färgade. Bortsett från att det blir mest likt Lottas så passar det min intressesfär bra med.
Det kommer att bli  fantastiskt fint och jag är så tacksam för all hjälp av både mamma och pappa! Hur skulle jag klara det utan familjen? 

Inga kommentarer: