onsdag 7 maj 2014

Mörkt & ljust på Drejeriet

Krusklocka liten, Krusklocka mellan och
Krusklocka stor är i handblåst glas
Anna Lena Kauppi är en av de duktiga glasblåsare som startade Storsjöhyttan 1995 tillsammans med kollegorna Nilla Eneroth och Ulla Gustafsson.
Skattkistan i glas och trä
– Lådan[ovan] har jag ärvt efter min pappas morfar som var snickare och jag har alltid velat gör något med den. Nu hittade jag en lösning där de här glasknopparna är belysta underifrån som jag är nöjd med, berättar Anna Lena Kauppi för Tomas Larsson i ÖP. Dessutom är det kul att variera alla bruksföremål med konstverk, det behöver man få göra ibland.
Kauppi visar en oerhört vacker utställning, som det egentligen var helt fel att besöka en solig vårdag. Det dramatiskt mörka glaset som lyses upp med ljus bleknar, precis som vampyrer i solens sken.
Spira liten, Spira  mellan och Spira  stor
i graverat glas
De närmast gotiska verken skulle egentligen göra sig allra bäst i ett dragigt slott med höststorm vinande runt knutarna.
Djävulskronan i glas
Djävulskronan (ovan) skulle passa utmärkt hos Morticia Addams och Kauppi säger i ÖP:
– Det är en gammal dröm att göra nåt riktigt maffigt, så det ville jag inte missa.
Vildingar i glas och trä
Det säkra handlaget går inte att ta miste på, utan här har vi att göra med en konstnär som vet precis vad hon vill skildra och som inte tvekar att verkligen genomföra det.

Gomez och Morticia Addams firar Halloween
Läs mer om utställningen i ÖP!

Inga kommentarer: