fredag 23 maj 2014

Norrtull 1908

Jag njuter för tillfället av att följa livet i mina gamla kvarter för hundra år sedan, med Elin Wägner som ledsagarinna. Den tunna lilla pärlan Norrtullsligan var Wägners debutroman, med ett humoristiskt och självironiskt språk som känns oerhörd samtida, fast den utkom redan 1908.
Norrtullsligan av Elin Wägner blev hennes
stora genombrott och utkom som följetong i DN
Jag läste den även i gymnasiet, men den har inte lämnat några bestående spår hos mig. Kanske mest för att jag sedan dess haft tre hjärnblödningar för det är en fantastisk bok, som jag verkligen rekommenderar!

Elin Wägner blev en frontfigur i jämställdhetsdebatten med denna bok för ett sekel sedan och tillhörde även Fogelstads-gruppen, som Ulrika Knutsson skrev om i Kvinnor på Gränsen till Genombrott. (Rekommenderas också!)
Elin Wägner var en litterär gigant, som valdes in
i Svenska Akademien och blev den första som
vävde samman ekologi, fred och kvinnors rätt.
Elisabeth, som kallas Pegg, kommer till ett kvinnokollektiv på Norrtullsgatan, ovan Odenplan i Stockholm (och jag bodde själv på tvärgatan Ynglingagatan för tjugo år sedan). Norrtullsgatan är namnet på Drottninggatan norr om Odenplan. Stockholm var också då en modern stad sjudande av ljud från folk, spårvagnar och grammofoner. Pegg har kommit dit för att försörja sig och sin lillebror Putte som kontorist och flyttar själv in till Norrtullsligan, bestående av Eva, Baby och Emmy, som alla tre också arbetar på kontor. Peggs liv med kontorsarbete, sextrakasserande chefer, olycklig kärlek, fattigdom, strejkplaner och gratisnöjen som dragspel om nätterna skildras rappt och med humor. Det växer fram en solidaritet och vänskap mellan de unga kvinnorna och de delar såväl brödkanter, fotogen och mycket annat i en tid då kvinnan inte ens hade rösträtt.

Norrtullsligan av Wägner kan du höra som radioföljetong här, gör det!

Inga kommentarer: