fredag 9 maj 2014

Allt annat än tråkig Athle

Allt är tänkbart visar inspiration från japansk estetik
Galleri Remi kan man t o m 14 maj se Elisabeth Athles abstrakta oljemåleri, för detta är renodlat måleri i traditionell och vattenlöslig olja.
Mörkt dramatiska Lämnar Korset
Jag har tidigare främst sett grafik av Athles hand, fast hon tycker att måleriet är hennes bas. Det är riktigt spännande att se henne i detta medium och det känns som om bilderna kommit till henne med lätthet.
Det är Något Friskt med att Ge Upp
– Det är väldigt mycket forskning för mig, ”vad händer om jag gör så?”, berättar hon i ÖP. Det forskandet innebär att också jobba som exempelvis skaparen av action painting, Jackson Pollock; utan pensel, gärna på golvet i stället för med staffli.
Jag Hittar På Egna Principer
och Kliva Över
Till skillnad från Pollock är dock färgen inte lika tjockt och rent lagd, urklämd eller droppad på dukarna, utan är tunnare och ter sig ibland snarare laserad. Hon tycks ha blandat ut färgen med lösningsmedel innan den fått rinna ut över duken och styrts genom att duken vinklats åt det ena eller andra hållet.
Det ska inte Alltid Vara Jul
Medan Athle målar föredrar hon att lyssna på dramatisk musik. Det kan vare såväl klassiskt som hårdrock som inspirerar henne.
Min Musik I  har drag av Jackson Pollocks måleri
Visst ser jag musikaliska drag i måleriet, men titlarna tycks snarare komma från vad Athle själv ser i sina målningar. Personligen skulle jag ha tyckt att det varit spännande att i titeln se vilken musik Min Musik I och II egentligen syftar på.
Bli Den Du Är
Tyvärr är inte färgåtergivningen på mina foton den bästa utan jag uppmanar dig att själv besöka Galleri Remi för att se skiftningarna mellan de som är pastost målade, som Bli Den Du Är (ovan)
Utanför Innanför Ramarna
och de tunnare och mer akvarellitiskt målade som Utanför Innanför Ramarna (ovan).
Allt som Allt, Summa Summarum
  – Någonstans målar man ju för sig själv, men ändå med en förhoppning om att samtala med andra människor, säger Athle i ÖP. Att folk ska finna det intressant eller irriterande. Om folk inte känner någonting är det ju tråkigt
Hennes utställning är verkligen inte tråkig, utan visar på en nyfikenhet på många nivåer. Fortsätt så, Elisabeth!

Inga kommentarer: