onsdag 18 december 2013

Samlade samlingar

På Ahlbergshallen visar Anniki Andersson dessa
vackra serigrafier Så Mycket Japan I och 
Så Mycket Japan II.
De tycker jag känns väldigt olikt henne och väldigt bra!
För tillfället visas samlingsutställningar på de flera gallerier i Östersund, så jag passar på att skriva om två av dem här nu.
Annika Persson visar Rare Blue, Stora Ugglan,
Liten Skogsfågel och Kungsfiskare på Galleri S
Ahlbergshallen visar fyra av Grafikverkstans medlemmar sina bilder och på Galleri S visas många av de som ställt ut där under de senaste två åren, sedan ägarbytet.
Gunnel Lundholm visar Ale Möller Ovikenveckan 2013
i två varianter blandteknik på Ahlbergshallen, liksom
fler musikaliska tryck med musikaliskt tryck
– Jag försöker föra in rörelse i bilderna, men också leka med många element i dem, berättar Lundholm om sina tryck för ÖP. Den här gången visar jag enbart musikaliska motiv. --- Cash såg att jag tecknade och ställde sig som för att modella framför mig på scen, det glömmer jag aldrig, berättar hon vidare. Det skulle jag själv velat uppleva.
På Galleri S visas Ann-Marie Holmgrens
vackra Rosor i olja på plexiglas
Staffan Schönbergs verk finns med på båda utställningarna. Nedan på Ahlbergshallen:
Fridolf och Bron och Somarkväll är härliga träsnitt
  – De turkiska husen var övergivna och är nog rivna nu, jag avbildar ofta sånt som är på väg att försvinna, säger Karl-Otto Myrstad till ÖP om sina bilder:
Karl-Otto Myrstad visar serigrafier Solregn i Iszmir
och Husfasad Iszmir på Ahlbergshallen
Utställningarna  på de andra gallerierna har jag tyvärr inte besökt och kommer nog inte att hinna se heller, dessvärre.
Lars-Gunnar Jonssons oljemålning I Skogen på Galleri S
Samling på Galleri S pågår t o m 21 december.
Maria Olsson visar akryl-/oljemålningen Prinsen på Galleri S
Grafikverkstans utställning på Ahlbergshallen pågår ända t o m 5 januari.
Anniki Andersson visar också  serigrafierna Ikonens
Maka, 
Ikonen, och Johanna på Ahlbergshallen
Galleri Remi visar Julutställning av i huvudsak äldre jämtländsk konst t o m 4 januari 2014 och Galleri Mono visar Bertil Åhréus t o m 12 januari. På Tuillgatan 6 visas en serieutställning t o m 21 december och på Urbn Arts visar Ingemar Huss tusch. Mycket att se i min lilla stad med andra ord, så utnyttja det!
Pär Johanssons objekt Sfinx finns i fönstret på Galleri S
Läs mer om dessa två utställningar i ÖP och LT!

Inga kommentarer: