onsdag 25 december 2013

Att maten är medicin

Att vad vi äter är viktigt för vår hälsa brukar jag återkomma till och här är ännu en aspekt på det. En indisk ayurvedisk aspekt. DN skrev i höstas om det: "Maten är vägen till hälsa och olika individer behöver olika slags mat för att stärka och läka kroppen, menar den indiska läkekonsten ayurveda.

Ayurveda är inte bara en diet, det är ett förhållningssätt till livet. Att må bra handlar om att behandla sig själv bra. Vägen till hälsa och välbefinnande går via munnen, via maten du stoppar i dig, säger Janesh Vaidya. Som ayurvedapraktiker har han skrivit flera böcker om den mångtusenåriga läkekonsten och livsfilosofin ayurveda. I den senaste, Maten är Min Medicin (Norstedts), som delvis är en vegetarisk kokbok, vill han lära ut hur man genom att äta efter särskilda principer kan uppnå balans i kroppen – och därmed hälsa och balans i livet. 
– Att äta ayurvediskt handlar om att äta mat som anpassas efter din kroppstyp och på så sätt läka, rena och stärka kroppen. Har du problem med övervikt, till exempel, kan det vara ett symptom på kaphaobalans. Vilket betyder att du behöver äta kaphaminskande mat, exempelvis gröna bönor och broccoli, säger Janesh Vaidya som kommer från Kerala i Indien och som regelbundet håller föreläsningar i Sverige. 

DN 2013-08-11
Ayurveda, som på sanskrit betyder kunskap om livet, bygger förenklat på läran om att allt på jorden – natur liksom människa – genomsyras av de tre elementen luft, eld och jord (vatakapha och pitha). Enligt läran är människan, precis som naturen, föränderlig – vilket i sin tur betyder att de tre elementens dominans varierar efter säsong och individ. Även om alla människor har de tre elementen i sig, har varje individ från födseln mer av något eller några element. De förblir oftast också dominerande under resten av livet, men kan förändras och hamna i obalans beroende på faktorer som årstider, ålder, kost och livsstil. Syftet med den ayurvediska kosten är, enligt Janesh Vaidya, att upprätthålla balans mellan elementen och därmed uppnå perfekt hälsa. 
klicka på bilden så öppnas
en större version så du kan läsa
från DN
Hur vet jag vilket element som är mest dominant hos mig? Om jag är en vatakapha eller pitha
– I Indien träffar man vanligen en ayurvedapraktier som genom pulsdiagnos kan avgöra din kroppstyp och vilka obalanser du har. Har man inte tillgång till en sådan finns det tabeller genom vilka man kan hitta sitt dominerande element. Har du exempelvis tunt hår, torr hud och tunn benstomme har du troligen en stark vata. Då ska du helst undvika vatahöjande mat som bönor, chili och torkade frukter som kan orsaka problem som torrhet i hud och hår och sömnrubbningar." 

Enligt en ayurvedaexpert i Indien ska jag vara en "typisk pitha", så jag litar på det. Jag bör alltså äta på speciella tider och inte vänta tills jag är helt utsvulten. Jag bör föredra söt, bitter och "sammandragande" mat. Föredra kylande mat som gurka, söt frukt och meloner. Jag bör tillbringa tid i naturen. Promeneera i skogen vid levande vatten. Ha växter och levande blommor hemma och på jobbet. Vandra i månsken. Ge mig själv daglig massage med svalkande olja som kokosnöt eller oliv. Kalla färger på kläder och möbler, som blått, grönt och silver (fast jag föredrar varma färger som gult..). Skratta många gånger varje dag! Använda söta och svalkande dofter, som sandelträ, ros, jasmin, mint, lavendel, fänkål och kamomill. (Sådan tur!)
Ät mindre mat som är skarp, salt eller sur.  Rekommendationer:  Mejeriprodukter kan balansera the hettan hos pitha, använd mjölk och smör. Sura, jästa produkter som as yoghurt, gräddfil och ost bör användas sparsamt eftersom sura smaker besvärar pitha. Ghee (klarnat smör) rekommenderas. Gör det så här!Söta smaker bör ätas med måtta, bortsett från honung. Oliv-, solros-, och kokosolja är bäst för att lugna pitha. Använd mindre sesam-, mandel-, och majsolja, som är mer värmande. Vete, ris, korn och havre är de bästa sädesslagen för att minska pitha-inflytandet. Är mindre majs, råg, hirs och brunt ris. Sötare frukter som druvor, melon, körsbär, kokos, avokado, mango, granatäpplen, mogen ananas, apelsin och plommon rekommenderas. Ät mindre sur frukt som grapefrukt, aprikoser och bär. Grönsaker jag bör välja är sparris, gurka, potatis, sötpotatis, gröna bladgrönsaker, pumpor, broccoli, blomkål, sallad, gröna bönor och zucchini. Ät mindre tomater, paprika, morötter, betor, aubergine, lök, vitlök, rädisor och spenat. Vi pitha-typer behöver kryddor som är svala och lugnande, som koriander, kardemumma, saffran och fänkål. Hetare kryddor som ingefära, spiskummin, svartpeppar, bockhornsklöver, nejlika, salt och senapsfrön bör användas sparsamt. Heta kryddor som chili-peppar och cayennepeppar bör undvikas. Gör som i Indien och tugga på fänkålsfrön efter kryddiga måltider för att magsyran ska lugna sig! Kyckling, fasan och kalkon bör väljas istället för nötkött, skaldjur och ägg, eftersom de höjer pitha-inflytandet.

Du som har en annan dosha [kroppstyp] får lov att köpa Maten är Min Medicin av Janesh Vaidya för att få veta vad du bör äta.
klicka på bilden så öppnas
en större version så du kan läsa
från DN
Artikeln fortsätter: "I din bok ger du även recept på mat som passar olika individer. Hur strikt behöver man vara när man följer en ayurvedisk diet? 
– Det handlar inte om att vara fanatisk, utan om att äta medvetet. Att se maten du stoppar i dig som din medicin. Min erfarenhet av svenskar är att ni är medvetna och öppna människor som strävar efter att leva sunt. Samtidigt är många stressade, de lever i obalans och saknar en djupare förståelse för sin hälsa. Mitt mål är att väva in den ayurvediska traditionen i den västerländska, inte att ersätta den, säger Janesh Vaidya, som ser ett ökat intresse för ayurveda i väst. En iakttagelse som stämmer överens med det faktum att allt fler europeiska länder har börjat erbjuda ayurvediska behandlingar inom den traditionella sjukvården. 
– I väst tenderar man att behandla sina symptom med piller i stället för att se dem som signaler för obalanser i kroppen. Jag brukar fråga mina åhörare: vad ska jag göra om det brinner i huset? Stänga av brandlarmet eller försöka släcka branden? 
Ayurveda har kritiserats för att sakna vetenskaplig grund, vad säger du om det? 
– Du behöver inte ta ett dna-test för att veta vilka dina föräldrar är. Allt i livet är inte vetenskapligt. Ofta lägger vi för stor vikt vid att det måste vara så. Om du tror på ayurveda kommer det att fungera!"

Inga kommentarer: