måndag 30 december 2013

Revbensspjäll

I min familj har grillade revbensspjäll alltid varit något som ätits vid festligare tillfällen, men sällan på jularna.
I år fick jag tag i färdigkokta revbensspjäll, som alltså bara behövde glaseras innan de stoppas i ugnen. Personligen har jag aldrig varit särskilt förtjust i just fläskkött men enligt familjen, som jag bjöd, så var dessa riktigt lyckade. Jag delar därför med mig av receptet här.
Revbensspjäll 4 - 6 port
Som jag nämnde var dessa
drygt 1 kg tjocka revbensspjäll
redan kokta så det var bara att skära isär dem och sedan göra i ordning själva

glazen.
Sätt ugnen på 225 grader och rör så ihop:
½ dl osötad ketchup 
1 msk soja 
4 msk honung
1 msk riven färsk ingefära 
1 msk sesamolja
1 stjälk rosmarin eller annan färsk krydda
till en jämn glaze och pensla revbenen med den. Det som blir över hälls över i ett jämnt lager och sätt så in revbensspjällen och dra ned ugnstemperaturen till 200 grader.
Pensla och ös gärna glazen över revbenen några gånger och låt revbenen stå  i ca 20-30 minuter eller tills de har fått färg. 
Om revbensspjällen är råa måste du koka dem innan och det gör du enklast så här.

Till gjorde mamma en låda med ugnsstekt butternut-pumpa, brysselkål och sidfläsk samt äppel- och tomat chutney.
Smaklig måltid!


Inga kommentarer: