lördag 7 december 2013

Gotländsk saffranspannkaka

Gotländsk saffranspannkaka är ju egentligen inte någon julrätt, men jag gjorde det ändå i torsdags. Torsdag i adventstid måste ju innebära pannkaka med saffran i tycker jag! Vi brukar köpa färdig Gotländsk saffranspannkaka på Ångsta julmarknad, men i år var vi aldrig dit förra helgen, så därför gjorde jag egen i mikron så här:
Gotländsk saffranspannkaka i mikro 6 port
Blanda
1,5 dl Risgryn 
1 tsk salt 
3 dl vatten 
0,5 dl socker 
1 msk smör
i en glasskål. Kör i 10 min i mikron på full effekt (ca 800 w).
Ta gröten ur mikron, tillsätt
5 dl mjölk
rör om och kör i 5 min på full effekt, rör om lätt.
Kör 25 min halv effekt i mikron (ca 400 w)
jag blandade och mikrade allt i en ugnsfast form,
annars föreslås att grädda den i långpanna
Med färdig risgrynsgröt går det fortare, men jag avråder från de färdiga "korvarna" som innehåller bl a palmolja istället för smör. Palmolja sägs öka risken för hjärtsjukdomar och bidrar även till skövling av regnskogar, så jag brukar göra ett storkok och frysa in i portionspåsar i början av december. Då kan man hoppa över delen ovan av receptet. Sätt ugnen på 225°. Vispa i den färdiga gröten:
6 ägg ett i taget
0,5 g saffran stött i mortel med (rå)sockerbit
2 dl skållad och hackad mandel
Blanda ihop och ställ i ugnen, som du säker värmen till 200° i 30 min.
Servera med
vispad grädde
salmbär (=blå hallon) eller hallon
Njut i stora tuggor!
Ifjol gjorde jag amerikansk saffranspannkaka istället, som du hittar recept till här.

Inga kommentarer: