torsdag 19 december 2013

Mer om Äkta Mathantverk

Jag vill här passa på att tipsa om en fantastisk broschyr med karta över mathantverkare från Jämtlands län, som jag inte hittar någonstans på nätet.
om du klickar på bilden öppnas den i större
version så att du kan läsa vad som står enklare!

Den är från 2012 och producerad av Ylva Lundstedt och Liv Ekerwald (den senare från Ås Trädgård) och på både svenska och engelska, så jag antar att de vill att den ska spridas,
här kan du läsa om den certifiering
som kommer att innebära att du inte
längre kan luras av sådant som inte
är äkta svenskt mathantverk!
Jag drar därför stolt mitt strå till stacken så här och hoppas på så sätt kunna locka fler till alla fantastiska mathantverkare här!
ovan kan du läsa mer om
Eldrimner och Matskrået
här kan du läsa om hur mathantverkarna
förenar traditioner och innovationer. Att
de bidrar med rena produkter, hantverk
och lokala råvaror
Själva kartan över de 154 mathantverkarna hittar du här, men texterna i broschyren har jag skannat in.
"Jämtlands län är mathantverkstätast i
landet" vilket innebär många små äkta
mathantverkare med gott rykte
Mathantverk från Jämtlands län är utgiven av Eldrimner, Matskrået, Länsstyrelsen Jämtlands län, Regionförbundet Jämtlands län, Gastronomy Jämtland-Härjedalen och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling oerhört vacker och matnyttig.
Kartan hittar du här, och ovan finns även en QR-kod som du kan skanna in i din smartphone för att hitta rätt.

Inga kommentarer: