lördag 21 december 2013

Kosttilsskott

Fast jag har goda kostvanor äter jag också vitaminer och mineraler som kosttillskott. Särskilt på vintern när jag får så lite D-vitamin, pga lite sol. Jag är överkänslig mot krom, så därför kan jag inte äta vanliga multivitaminer, utan har istället plockat ihop en egen mix bestående av:
CLA-tabletterna ligger avskiljda eftersom jag tar
en månads uppehåll från dem efter tre månader
Jag äter därför varje dag:

  • 10 g linfröolja för Omega 3, eftersom fiskoljan kan vara dålig och innehålla miljögifterOmega 3 uppmärksammades väldigt för några år sedan eftersom vetenskapliga studier visat att det hjälper till med sänkning av blodfetter och blodtryck och därigenom minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det bibehåller blodkärlens elasticitet, vilket är bra för blodcirkulationen och hjärnans kapacitet förbättras. Dessutom ökar mängden serotonin, som jag skrivit mycket om eftersom det lindrar depressioner. Det bekämpar även inflammationer i hjärnans celler och blodkärl och cellmembranen blir mer mjuka och elastiska.
  • 10 mikrogram D-vitamin uppmärksammas mycket nu i år eftersom vi i solfattiga Sverige kan behöva tillskott av det. D-vitamin bildas nämligen i huden när solen lyser på oss. Vi får inte i oss nog D-vitamin i maten nämligen och särskilt mörkhyade kan drabbas av t ex infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi och övervikt.
    Att D-vitamin är viktigt för skelettet är välkänt sedan länge, det är därför alla småbarn rekommenderas tillskott med D-droppar. Det har i många studier bevisats ge starkare ben, minskad risk för benbrott och minskad risk för fall. De som fått D-vitamin levde längre liv, troligen eftersom det verkar vara viktigt för kroppens skydd mot cancer. Minst tre studier på senare år visar tydligt minskad risk för cancer med tillskott. Större studier pågår som kan bekräfta detta. Minst fem studier på tillskott av D-vitamin har demonstrerat förbättrat humör. Tre nya studier visar också tecken till minskad fettmängd, minskat bukfett respektive bättre midja/höftkvot med tillskott av D-vitamin. Dessutom påverkar D-vitamin immunförsvarets celler, de vita blodkropparna. Du kan läsa ännu mer om allt positivt D-vitamin leder till här! Rekommenderad dagsdos är 10 mikrogram/ dag för barn, vuxna, gravida och ammande och 20 mikrogram/dag för personer över 75 år.
    Hälsokosthyllan i köket
  • B-vitamin Forte äter jag för hårets och naglarnas skull, 15 mg B1, 15 mg B6, 14 mg B2, 5 mikrogram B12, 60 mg Niacin, 30 mg B5 och  200 mikrogram FolsyraB-vitaminer är vattenlösliga och måste därför ätas varje dag. Det är en grupp av vitaminer om runt 30 olika typer, som vi behöver för ämnesomsättningen och energiutnyttjandet. B-vitaminbrist innebär till exempel dålig balans, yrsel, domningar och svår trötthet. Ät fullkorn, grönsaker och frukt, men tänk på att B12 bara finns naturligt i animaliska produkter, som mjölk, yoghurt och ägg. Man tror även att brist på kan ligga bakom demens hos äldre.
  • Zink äter jag eftersom jag blev rekommenderad det mot munsår. Zink är även bra för immunförsvaret och ämnesomsättningen och behövs för tillväxten.  Zink är inblandad i produktionen av flera hormoner, det behövs för produktionen av proteiner och samverkar med hormonet insulin för att omsätta kolhydrater. ​Zink är dessutom bra för hudens, naglarnas och hårets välbefinnande, mot akne är sårläkande och bra för ögon och hjärna samt för den mentala förmågan, tankeverksamheten. Det behövs för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin och är också en antioxidant.
  • Jag äter 100 mg Alfaliponsyra, som jag berättade mer om redan förra hösten här. Bl a har det en skyddande effekt på nervsystemet, Fördröjer åldrande. Skyddar ögonen (mot glaukom).  Skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom och mot cancer.  Det förbättrar det totala välbefinnande, påskyndar läkningsprocessen och har anti-inflammatoriska effekter.
  • 300 mg Magnesium för att kroppen själv ska tillverka må-bra hormonet serotonin. som jag ofta tagit upp, då aktiverandet av det ofta ingår i antidepressiva medicin av SSRI-typen. Det verkar lugnande för kroppen, balanserar våra känslor och behövs för det parasympatiska nervsystemet. Dessutom kan brist på Magnesium innebära  benskörhet, huvudvärk (migrän), muskelsvaghet, kramper, matsmältningsproblem, hämmad tillväxt, nervproblem, ångest, depression, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen, hjärtklappning, sömnproblem (vakna ofta och för tidigt), trötthet, irritation, kramp i benen, stickningar, domningar, tics, migrän/huvudvärk, astma, förstoppning mm. ​ Brist är även kopplad till metabola syndromet: högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, höga värden av det onda LDL-kolesterolet, diabetes och övervikt genom störd insulinkänslighet, se insulin. Därtill ökar risken för inflammationer och cancer vid brist. ​ Vid brist finns även kopplingar till ett flertal övriga sjukdomar: ADD/ADHD, Autism, Alzheimers, Parkinson, Fibromyalgi, Ätstörningar som bulimi och anorexi, Tarmsjukdomar som Crohns sjukdom och Ulcerös kolit, Njursten, Sköldkörtelproblem (se hormon T3 och T4) m.fl.
  • 800 mg Kalcium eftersom jag kommer från en familj med benskörhet eller osteoporos, som det heter på latin.
  • CLA äter jag 4 g/dag av under 3 mån och har så 1 mån uppehåll. Det används mycket av av oss som vill bygga muskler eftersom det från början tidigare användes av kroppsbyggare, som ville bli mer deffade [=definierade] och få bort fettet så att musklerna framträder bättre. Med tiden började CLA användas av personer som snarare motionstränade och det har visat sig ge bra resultat både för personer med normalvikt som vill bli av med mer fett, och för kraftigt överviktiga som vill gå ner i vikt snabbare.

Inga kommentarer: