torsdag 10 november 2011

Toppade Skånska Delikatesser

Stekt gås med äppelmos, potatis, brysselkål, katrin-
plommon, krasse, sås och varma äppelbitar
Jag trodde verkligen aldrig att det skulle gå att toppa Luad Ål och Äggakaka men Gåsamiddagen Svea Stadshotell slår banne mig dem båda på fingrarna! Jag kan inte komma ihåg när jag tidigare tagit om så många gånger och ätit mig så makalöst övermätt bara för att det var så vansinnigt gott.

Svartsoppa med gåsleverpaté,
plommon och Tio Pepe sherry

Måltiden inleddes givetvis med Svartsoppa med krås och Sherry och som alternativ fanns även min favoriträtt:
Hummersoppa med cognac-
grädde, som jag givetvis
måste smaka en slev av
 På Svea är det självservering av maten, medan servitriser tar upp beställning på dryck. Utmärkt så att man själv kan bestämma hur mycket man vill äta. Jag erkänner att jag tog om två ggr av förrätten och en gång av gåsen.

Till gåsen drack vi Maximo Merlot

Menyn innhöll förslag på drycker till
Gåsamiddagen som passade maten ypperligt
Sveas matsal är oerhört trevlig och där var fullt med folk som avnjöt det bästa Skåne har att erbjuda!
Till dessert bjöds Skånsk Äpplekaka med vaniljsås, kaffe och Beaumes-de Venise, som passade helt underbart bra till.

vacker tapet

Promenaden hem var välbehövlig efter den fantastiska måltiden och månen lyste vår väg.

och så kunde jag äntligen ta en bild av Järnek, fast den blev lite mörk i månljuset:
En fulländad dag är till ända; God natt!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: