fredag 25 november 2011

Isterband är inte korv!

Jag har aldrig varit förtjust i korv och testade därför Isterband, som jag tyckte var en korv, först i vuxen ålder. Verkligen gott tyckte och tycker jag fortfarande, till min då stora överraskning!
denna tallrik ser väl riktigt smaskig ut? Det var den!
 Jag kan inte påstår att jag gör isterband särskilt ofta men när jag såg på TV hur dessa tillverkas härom kvällen blev jag sugen, så då fick det bli min variant av Gösta Mannerströms syrade isterband
Råa ser inte Isterbanden  ut att vara
annat än just korv, som jag ogärna äter

Isterband med persiljepotatis samt kapris-, äpple- och rödbetsfräs 4 port
4 isterband
smör till stekning

Klyv isterbanden på längden. Skär revor i skinnet. Stek på båda sidorna i smör i het panna. 

3 msk smör
0.75 dl dinkelmjöl
4 dl mjölk
2 dl grädde

800 g kokt potatis
1 knippa bladpersilja, strimlad
salt
nymalen peppar

Gör bechamelsåsen: Fräs smör i en panna, jag brynde det t o m eftersom jag gillar den "knäckiga" smaken men det gör också såsen lite brun. Vispa ner mjölet så att det blir slätt och häll därefter ner mjölk och grädde under ständig omrörning. Krydda med salt och peppar. Smaka av! Skala och skiva potatisen grovt. Lägg ner och värm i såsen och rör i persiljehacket. 
Ingredienser till kapris-,
äpple- och rödbetsfräset
200 g färska inlagda rödbetor
1 äpple, fintärnat
2 msk kapris

Fräs äpplen, kapris och rödbetor i lite smör utan att det får färg. Smaka av med salt. 


Lägg upp isterbanden på ett fat. Lägg potatisen vid sidan om isterbanden och garnera med kapris-, äpple- och rödbetsfräset.
Njut av en riktig husmanskost med måtta, Det är lätt att äta för mycket bara för att det är så gott!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

2 kommentarer:

Annie sa...

Isterband är en av mina grundfavoriträtter! :-)

MalinMatilda sa...

Mina med slutligen... :-D