fredag 7 februari 2014

OS-övergrepp förbannelse

Ja, då är OS i Sotji igång och jag bryr mig inte ett skit om att titta på när andra sportar den här gången heller. Däremot bryr jag mig en hel del om alla övergrepp som sker i "den oskyldiga idrottens" namn. Jag har väldigt svårt att förstå att det har varit så många förvånade och tvivlande miner när tortyr, korruption, diskriminering och annat kommer på tal, med tanke på allt ont president Putin ägnat sig åt under lång tid.
Tänk om jag ändå kunde göra som Magica deHex och lägga en förbannelse över all Putins korruption!
Homosexuellas rättigheter är det som uppmärksammas mest nu, men så många andra vidriga saker sker och har skett i Ryssland. Så här "rakryggade" är svenska "os-hjältar":
om du klickar på bilden öppnas den större så
att du kan läsa det lättare!
Det mest irriterande är att sport anses vara viktigare än allt annat och kan dra över t ex andra TV-program o dyl som inget annat än stora katastrofer annars kan göra. Det är väl så jag ser på det, som en katastrof som många bryr sig för mycket om. Hur man än ser på det så är ju i princip all sport egentligen substitut för krig och det är väl därför det är så mycket våld o fiendskap i samband med det.
bild från www.pinterest.com
Kultur däremot det är värt att slåss för fast det sällan görs numer. Ingen har väl uttryckt det tydligare än sir Winston Churchill när man under andra världskriget ville dra in på kulturbudgeten och han svarade med frågan "Vad har vi då att slåss för?"
Kultur är inte bara underhållning, utan också det som för oss samman, det är också bra för vår hälsa, vår förståelse för omvärlden och våra medmänniskor, och en tillväxtfaktor.

Inga kommentarer: