tisdag 4 februari 2014

Anna Erlandssons teckningar i skiftande material och tekniker

Anna Erlandsson är en av mina mest fantastiska kollegor, som jag nämnt flera gånger.
Jakten på Ungdom och Skönhet Slutar Alltid med Döden
tårtliknande objekt med död ekorre på siden
Hon har dessutom lyckats "knipa hem" en Guldbagge för bästa kortfilm 2004 för charmigt feministiska Glenn, the Great Runner, som du kan se hela här.
Mosaiker med bakelser betitlade Måndag, Tisdag, Onsdag,
Tordag, Fredag, Lördag
 och Söndag som om det vore
en veckas samlade njutningar i underbara färger
I lördags hade Anna vernissage på Galleri S för en utställning med teckning, serigrafi, mosaik och broderi.
Tonåren, Träningsläger i Lill-Jansskogen, Ungefär
som i Japan och  är  broderier i sytråd på möbeltyg
Allt gjort med glimten i ögat och hennes humoristiska syn på livet, som speglas i såväl titlarna som utförandet. I broderierna får t ex tygens mönster bli en del av motiven.  
Träningsläger i Lill-Jansskogen, ovan, tränar t ex de broderade storkarna genom att balansera på och runt blommönstret i möbeltyget
Serigrafin Damerna i Parken
Att Anna främst definierar sig själv som en tecknare är tydligt. Just hennes färdigheter som illustratör lyser nämligen igenom tydligt i vilken teknik hon än ägnar sig åt.
Mosaiken Det Var Roligare Igår skulle jag vilja ha och undrade
därför om Anna kan tänka sig att byta den mot något jag gjort.
Det enda hon vill ha som är mitt är dock Greta, så det blev inget...
Hennes verk befolkas alla av figurer med ett väldigt tydligt släktskap med exempelvis animationen [av latinets animera- levandegöra] Glenn, the Great Runner.
Serigrafierna Urbaniseringen och Semerster
Som Anna själv säger i ÖP:
-Jag tecknar alltid, fast med olika material.
Flickstreck OH-penna på arvegods i siden, busigt anarkistisk
Det var (givetvis) massor med folk på vernissagen och det var många skratt, medan var och varannan kommenterade den fantastisk fantasin och undrade hur Anna kommer på allt.
Cirkus och  I Väntan på Vadå? sytråd på möbeltyg
Även jag har undrat och är lite avundsjuk på idérikedomen, men så slog det mig;
Serigrafin Ägget
Anna är ju en sådan härligt livfull person, som är öppen för det mesta och t ex älskar både kultur och sport lika mycket.
Kafferep blandat/kollage på möbeltyg
-Jag tycker det är tråkigt att sporten ställs mot kulturen, som hon säger till Gunnel Edvardsson i ÖP och 100% Östersund.
Serigrafin Parken
Därför vore det ju egentligen ett större mysterium om hennes verk vore gråa och intetsägande. Som det är nu är ju hennes konst en spegling av hennes egen personlighet. Så enkelt måste det ju vara (även om jag också vet tråkigt grå konstnärer som gör fantastiska verk, så tillhör det ju i vanligheterna)!
Tack för Alla Goda Råd broderi på hittad duk med
uppmaningen Du borde gifta dig!
För att få uppleva många leenden och fantastiskt konstnärskap och hantverk tycker jag absolut att du ska bege dig till Galleri S senast 19 februari.
Ungefär som i Japan
Om inte kommer du nog att ångra dig skulle jag vilja påstå!
Läs mer i LT och ÖP!

Inga kommentarer: