onsdag 26 februari 2014

Lekfull naturlighet

1 februari var jag på Annika Thofelts vernissage på Drejeriet, men då var där så mycket folk att jag inte hade möjlighet att fotografera.
oljemålningen En Enda Kotte
Först härom dagen hann jag dit igen och egentligen skulle utställningen avslutats redan 22 februari, men 24 fanns den kvar.
Uggla, Igelkott, Igelkott, Ornäsbjörk löv, Kindpåsråtta,
Domherre,
och Äpple är raku och Näbbmus glaserat stengods
Thofelt visade djur och frukter från naturen med en lekfull glimt i utförandet.
Näbbmöss i glaserat stengods, Ekorre i raku och fem Fladder-
möss i glaserat stengods och Frostnupen Frukt  i raku
Thofelt har österländska tankar med utställningen, inte bara med den koreanska bränntekniken raku i många verk. Hon berättar i ÖP att de stora fladdermössen, som i västerlandet förknippas med vampyrer och ondska, faktiskt är inspirerade av att de är en kinesisk symbol:
– Fladdermöss betyder lycka i Kina och det har jag tagit fast på. Dessutom är de fem i rummet och fem är ännu en kinesisk symbol för lycka. Den femte fladdermusen ligger med blottade tänder i hörnet på bänken i hörnet under de hängande.
Apelsin i raku/silversmide, Äpple raku, Päron i raku/silver-
smide, Tallkvist oljemålning och Apelsiner raku/silversmide
Två oljemålningar med barrträd och kottar finns också med:
– Jag har tänkt mig alltihop som saker man upptäcker på en promenad i skogen, det är det sammanhållande temat, berättar hon vidare i ÖP.
Jag hoppas att några av er hann se utställningen. Nästa utställare är Elin Ståhl, har vernissage först 8 mars, så kanske kommer den att finnas kvar ett tag till? Läs mer om utställningen i LT och ÖP!

Inga kommentarer: