fredag 21 februari 2014

Brogue-mönster

Skinn med hålmönster har jag älskat sedan jag var barn och jag köper emellanåt lågskor i herrmodell. Detta just för att de ofta är de enda som har vackert Brogue-mönster, som jag nu lyckats lära mig att det faktiskt heter.
Brogue är alltså en typ av håldekorationer, som särskilt ofta används på just skor. Enligt den ungerska "skotillverkargurun" Lászlo Vass är bakgrunden till den här typen av dekoration de irländska böndernas skor. Under tidigt 1800-tal började de att göra små på sina skor för att de skulle torka snabbare. Den trenden spred sig så till England och så småningom miste hålen sin ursprungliga funktion, eller rättare sagt minnet av varför man gjort hålen och istället övergick man till att göra hålen som en ren dekoration. Man påminns dock om ursprunget eftersom Brogue-mönster fortfarande oftast är vanligast förekommande just på grövre skor och kängor, särskilt för herrar. Fast jag har faktiskt riktigt nätta damskor med klack med Brogue-mönster också! Exempelvis de två högklackade paren närmast på bilden nedan och de näst längst bort:
några av alla mina skor, kängor och stövlar med Brogue-mönster
Brogues eller Brog kommer  från början det fornnordiska ordet för fotläder, benläder eller skobrók [benklädnad]. Ordet följde så med vikingarna till Irland och Skottland på 800-talet och där integrerades ordet i keltiskan och sedan lånades det in i engelskan. Ordet brogue kom in i det engelska språket på sena 1700-talet från Gaeliskans (Irland) bróg, (Skottland) bròg. Brogues numer handlar däremot om mer än just skor, gärna med en hålmönstrad tåhätta i form av ett W (se bild nedan). På amerikansk engelska kallas en sådan tåhätta för wingtips

Hålmönstren är ofta utformad som ett W, eller bockhuvud alt. spegelvända svanhuvuden (bild nedan). Historiskt sett ansågs brogues var traditionellt "lantliga" utomhusskor , som var mindre formella än Oxfordskor. Modet utvecklas dock och förändras, så numer har många Oxfordskor faktiskt också brogues eller så kallade halvbrogues, med hålmönstren på tån, men utan den traditionella W-tåhättan.
bild lånad från thedronesclub.nu
För att förklara det översiktligt kan man dela in Brogue-skor i de tre kategorierna ovan: hel- eller wingtip-brogue (som längst ned), halv- eller semibrogue (som i mitten) eller kvartsbrogue (som högst upp).
Brogues idag innehåller många fler former än de tre som jag beskriver ovan. De finns på sneakers, högklackade damskor eller vilka andra skotyper som helst i flera delar med hålmönster egentligen var som helst på skon eller läderprodukter över huvud taget. 

Inga kommentarer: