måndag 4 april 2011

Inget fikabröd?

 ... då är det snabbast att "svänga ihop" en rulltårta inför ett besök. Här är en fantastiskt lyxig variant, särskilt för en Tiramisù-älskare som mig:... 


Rulada Tiramisù

3 stora ägg
1,5 dl råsocker
2 dl vetemjöl
1 krm salt
1 tsk bakpulver
2 msk vatten/grädde
2 tsk malda espressobönor (snabbkaffe går också bra det ska då blandas med vattnet /grädden)

Sätt ugnen på 250°C. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. 

Blanda vetemjöl, salt(, espressobönor) och bakpulver. Rör det i smeten. Rör ihop vatten/grädde (och kaffepulver och rör det) i smeten. 


Häll smeten på plåt med bakplåtspapper och bred ut den i ett jämnt lager. 
Grädda mitt i ugnen i cirka 5 minuter.  Sockra ytan av ett bakplåtspapper och stjälp upp kakan på det. Lossa försiktigt på pappret det gräddats på. (Pensla bakpå det med kallt vatten om det sitter fast.) Låt kakan svalna under lätt fuktad duk.
 250 g mascarpone
2 st. äggulor (äggvitorna kan du använda så här!)
3 msk florsocker
1,5 dl kall kaffe, starkt
1 msk konjak/Marsalavin
Vispa mascarpone, äggulor och florsocker så det blir krämigt.  Blanda kaffe med konjak/marsalavin.  Pensla ut kaffet över kakan (g
lömde jag och hällde därför över mascarponen, vilket också gick bra) och bred sedan på mascarponeblandningen.



Rulla ihop till en rulltårta och ställ den kallt någon timme.  Sikta

2 msk siktad kakao 

kakao genom t ex en tésil över rulltårtan.

Jag köper ekologisk och rättvisemärkt kakao
från North & South (köpt antingen från Brunnen
eller JIDCAs solidariska handel) och Marsalavin
gör att det verkligen smakat Tiramisù

4 kommentarer:

Maya sa...

Den måste jag pröva älskar tiramisu

Lyckans Smed sa...

GÖR det! Gick snabbare att göra än att äta upp, fast jag hade god hjälp med det senare ;-)
/*

Elena sa...

Rulltårta Tiramisú - visst var det gott!!!

Lyckans Smed sa...

Alldeles underbart; Elena! ;-)
/*