fredag 29 april 2011

Blodsten

Ungefär en gång om år köper jag en ny ring av Blodsten. Detta eftersom de går i krasch om de t ex faller i golvet. Blodsten, som är en variant av grön jaspis med röda fläckar av hematit, dyrkades under antiken då man bland annat trodde att den kunde stärka uthålligheten hos idrottsmän. Främst köper jag den för att jag tycker att den är vacker, men också eftersom den påstås kunna vara bra mot huvudvärk, stress och sömnsvårigheter och jag lider av det förstnämnda till följd av hjärnblödningar jag fick vid en trafikolycka. Medeltidens kristna använde blodsten för att snida krucifix och martyrer, vilket även har gett den namnet ”martyr-sten”. Enligt kristna legender så bildades blodsten när Kristi blod droppade ner och fläckade jaspis vid foten av korset. I Indien har blodsten i använts i pulvriserad form som medicin och afrodisiakum, något som kanske kan förklara varför det är svårt att hitta fina exemplar av stenen .
Inom healing används blodsten för att häva mentala blockeringar och kallas också för ”Healing stone”. Blodsten tros även kunna förstärka kärlek, relationer och vänskap genom att hjälpa oss till större medkänsla. De största fyndigheterna av blodsten finns på Kathiawar halvön, Gujarat i Indien, men mindre fyndigheter finns även i Ryssland, Tyskland, Österrike, Australien, Kina, Brasilien, Italien, Tjeckien och USA.

Inga kommentarer: