onsdag 13 april 2011

Aino med vårkänslor på Galleri S


I lördags hade Aino Näslund vernissage på sin utställning på Galleri S. Den pågår t o m 30 april, och vernissagen var enormt välbesökt. Näslund är en av de mest framgångsrika konstnärerna i Jämtland, så många var nyfikna och ville även uppvakta henne. Det som visas är emaljer, grafik och några oljemålningar. 
Näslunds stiliserat naiva motiv påminner mycket om skyltar i knalliga färger. Allt tycks utfört med en glimt i ögat som jag uppskattar. 
Foto: Tomas Larsson ur ÖP (på vernissagen gick det inte att fota) 
Till ÖP säger Näslund:
 – Jag har nog gått mot allt mer avskakade uttryck, det finns en utmaning där som roar mig, som är kul att utforska
Näslund jobbar med emalj vid samma välutrustade kollektivverkstad i Örnsköldsvik, ÖKKV, där även jag är medlem och skrivit om tidigare, där finns bra utrustning och erfarna kollegor, som Näslund säger  i ÖP:
– Tekniken är fascinerande och det blir ett så speciellt uttryck. Jag är absolut inte färdig med den och vill gärna fortsätta med emaljen. Sedan håller jag ju i grafiken och måleriet också, men emaljen är något speciellt.
Foto: Linda Petersson ur LT (på vernissagen gick det inte att fota)  
De klara färgerna och emblematiskt lekfulla motiven minner om våren och har en doft att svunna lyckligare tider med trygga familjeliv i Per Albin-torpen. Näslund lyckas komma ifrån det naturalistiska uttryckssättet genom att stiliserat bortse från alla perspektiv och lägga in prickar, ränder och andra mönstrade eller helt monokroma bakgrunder. 
Foto: Linda Petersson ur LT (på vernissagen gick det inte att fota)  
Utställningen på Galleri S bör locka även icke konstintresserade eftersom den visar hur våra skyltar i t ex trafiken skulle se ut om dess upphovsmän visade mer mänsklighet och humor. Hela april finns möjlighet att se Aino Näslund alla dagar utom måndagar; ti - fr 12 - 17 och lö - sö 13 - 16 
Aino Näslund

Inga kommentarer: