tisdag 3 mars 2015

Katarina Gospic sammanfattar

Jag är oerhört fascinerad av neuroforskaren Katarina Gospic som verkligen utstrålar hur intressant vår hjärna verkligen är. Jag kan inte låta bli att fantisera om att jag skulle ha varit som hon om jag bara kommit på att läsa medicin och forska på hjärnan medan jag hade hjärnkapaciteten för det...
Min idol Katarina Gospic i Nyhetsmorgon 1 mars 2015
I lördags var hon med i Nyhetsmorgon för att förklara hur viktigt det är att öva och öva istället för att bara snacka om gener. De där oromantiska 10 000 timmarna som jag skrivit om tidigare. Hon sammanfattar så oerhört bra hur vi blir bättre på det vi gör mycket, att det man tycker är kul är bäst att satsa på, att vi måste fokusera oss på en sak i taget, vara koncentrerade, för att inte bli distraherade osv, Som de säger i anglosaxiska länder Man föds inte till expert, utan det bli man av träning. 
Se Katarina Gospic i Nyhetsmorgon här senast 31 mars!
Bild som visar vad som krävs av en expert
lånad från Right parenting.com
När jag gör ett snabbt överslag inser jag att om man lägger ned måttliga 2 h/gång 3 ggr/vecka så är man uppe i 312 h på ett år. Det tar då ca 167 veckor att komma upp i 1 000 h alltså drygt två år. Om man istället satsar på 10 000 h så kan man satsa på 3 h/gång 4 ggr/vecka, vilket innebär att man behöver lite mer än 833 veckor, dvs 16 år. Med det perspektivet inser man dels att det är möjligt, men också hur hängiven man måste vara för att bli expert. Alltså är det ju väldigt bra om man satsar på något man verkligen intresserar sig för...

Inga kommentarer: