måndag 2 mars 2015

Inte längre så salt linslus

Jag har haft kontaktlinser sedan jag var 14 år i det närmaste varje dag, bortsett från nu när jag haft en vagel i ena ögat i snart ett halvår. Sedan i december har jag ändå satt i linser så att jag kunnat gå till gymmet varannan dag och det har gått rätt bra, men blivit väldigt torrt i ögat på eftermiddagen.
I lördags (!) träffade jag ögonkirurgen och till min stora lycka så har vageln krympt så pass mycket att den inte går att operera. Det är alltid onödigt att operera när det inte behövs och eftersom detta är mitt enda fungerande öga som dessutom är så nära hjärnan gladde det mig enormt.
Kirurgen sa också att det nog inte är pga vageln det blir torrt och att jag lugnt kan fortsätta med linserna och droppa i tårersättning när det blir torrt. Jag har tidigare försökt med saltlösning, men han sa att det gör ögonen ännu torrare. Hurra! Nu kan jag ha mina linser och slipper operation!

Inga kommentarer: