tisdag 5 mars 2013

Hjälp för minnet

Läste en krönika i helgen om att glömma mobilen på laddning osv och kom då på att jag måste dela med mig av mitt eget knep för att minnas sådant. Det är ju ofta så att på morgnarna när man har bråttom går liksom allt på sitt vanliga sätt utan några större variationer. Man gör allt på rutin och det kan man göra till nåt man har nytta av.
bild lånad från webben
Genom att tvingas bryta rutinerna för att nåt man verkligen behöver är på fel ställe mot var det brukar vara tvingas man tänka till. I och med det kommer i alla fall jag också på det där jag jag skulle minnas. Jag kan t ex ställa vattenkokaren mitt på frukostbordet eller tandborsten i hallen så att det inte ska finnas nån chans att jag missar dem. När jag då ser den där kommer jag på att t ex mobilen ligger på laddning och lägger den genast i väskan så att den inte blir kvarglömd. Naturligtvis kan man skriva lappar och lägga synligt med, men jag behöver faktiskt aldrig det. Om man inte som jag bor ensam an det ju vara bra att informera de andra man bor med om varför saker och ting ser så konstigt ut också så att de inte städar upp efter dig. Bara rutinerna bryts kommer minnet tillbaka. Så smart är vår hjärna!

Inga kommentarer: