söndag 3 mars 2013

Baljväxters blötläggning och kokning

Emellanåt får jag ett ryck och kommer på hur gott det är och framför allt nyttigt protein-rikt det är med bönor, linser och andra baljväxter. Numer kan man köpa det konserverat eller i tetra-pack, men billigast är ju att köpa torrt, vilket också är mycket mer hållbart.
Egentligen tycker jag inte om gröna ärtor, men eftersom
jag inte vill gå miste om nåt kokar jag ändå grön ärtsoppa,
som påstås vara fantastiskt god. Tänk om den verkligen är det
Problemet när man gör det så sällan som jag är dock att komma ihåg hur länge det ska blötläggas, kokas osv, så därför blev jag väldigt glad över att hitta detta. Naturligtvis delar jag därför med mig:
blötlagda och kokta vita bönor
"Man kan blötlägga bönor i 24 timmar, då minskar koktiden.  Men här en lista på ungefär hur länge olika bönor, linser och ärtor måste blötläggas och kokas, om man  inte använder färdigkokade bönor. När det gäller matlagning finns det någon exakt tid som alltid fungerar. Tiden beror t.ex på hur stora bönorna är och hur gamla de är.  
Små vita  bönor  blötläggning  8h    koktid: 30 min
Stora vita bönor  blötläggning  8h    koktid: 1h
Kidneybönor       blötläggning 10h  koktid: 20 min
Adzukibönor:     blötläggning  8h  Koktid: 20 min
Sojabönor         blötläggning: 10h  Koktid 1,5 -2h
Mungbönor        blötläggning: 8 h  Koktid: 12 min
Black-eye bönor   blötläggning: 8h  Koktid 20 min
Svarta bönor       blötläggning: 8h  Koktid: 40
bild på röda linser lånad från www.fotoakuten.se

Röda  linser       behövs inte blötläggas  Koktid: 10 min
Gröna linser      behövs inte blötläggas   Koktid: 30 min

Gröna sockerärter  behöver inte blötläggas    Koktid: 1 min
Torkade Gula ärter:         blötläggning: 8h- 10h  Koktid:  1 - 1,5 h
Torkade gröna ärter:   blötläggning: 8h- 10 h Koktid: 1,5 - 2h
Kikärter:   blötläggning 8h   Koktid: ca 45 min"

Inga kommentarer: