tisdag 29 januari 2013

Övertyga med ett skratt

Nu återkommer jag till min devis att om man verkligen vill att människor ska ta till sig vad man säger så bör man säga det så att de skrattar samtidigt. Jag har tidigare skrivit om att humor är det perfekta sättet att bemöta härskartekniker.
Än en gång är det Oscar Wilde den kontroversiell irländske författaren och poeten, som levde 1854 – 1900, som formulerat sig så briljant att det känns som om han också varit en samtida neurovetenskapsman:
Om du vill berätta sanningen för folk så se till att också få dem att skratta, annars kommer de att döda dig sa han.

Jag har försökt ta reda på i vilket sammanhang utan att lyckas. Däremot tillskrivs även George Bernhard Shaw det, men först 1951 fast han dog 1950. Det var alltså långt efter Wildes  levnad så jag lämnar det därför därhän...

Inga kommentarer: