måndag 28 januari 2013

En näve Jämtland

Som jag nämnt tidigare så jobbar jag nu med super 8-filmprojektet A Fistful of Jemtland, som du kan läsa mer om här.
Jamie Noakes med en filmrulle, foto: Olof Sjödin ur ÖP
Filmaren Jamie Noakes, som jobbar på Filmpool Jämtland, får pengar från Kulturbryggan till projektet A Fistfull of Jemtland som utgår från det analoga filmskapandet och publikmötet. Vi är ett antal filmare och konstnärer som under Noakes' ledning kommer att göra sju till åtta färska kortfilmer varje månad. De kommer att  premiär-visas den första lördagen i månaden fr o m 6 april, när bl a min kommer att visas. De övriga som är med i min grupp är filmaren Robert Singleton, Joakim Wassberg från produktionsbolaget Manic motion, animatören Malin Almén, konstnären Karin Kvam, verksamhetsledaren Eva Aspling, filmaren Anna Sivertsson liksom filmaren Ulrika Widmark.

  – Jag vill återskapa sättet att göra analog film där man behövde tänka efter ordentligt innan man började filma. När man filmar digitalt kan man filma nu och fixa sen.  Tekniken är super 8-film som framkallas inför varje premiär – vilket blir en överraskning även för filmskaparna:
– Både publiken och filmskaparna kollar på det för första gången när det är premiär, säger Noakes till LT.

Inga kommentarer: