torsdag 24 januari 2013

Omänsklig själsvård

Jag vet inte om ni hängt med i rapporteringen om den rent omänskliga behandlingen av Nora, som är ett alias för den stackars unga tjej som bl a grovt bands och våldtogs av polischef Göran Lindberg när hon var minderårig. Därefter fick hon inte den vård hon tilldömts utan bara en massa kränkningar och krav samt lades i bälte helt utan anledning vid både Ulleråker och på privata närpsykiatrin i EnköpingOla Gefvert, psykiatriker och vd för närpsykiatrin, hade ansvaret för Nora men hon fick aldrig den behandling hon hade rätt till utan ifrågasattes bara.

Människor tror inte att det är sant att sådant här ännu pågår i Sverige, men det finns ju enormt många som vittnat om hur det fortfarande funkar så äntligen vaknar även medel-Svensson upp! Jag har vänner som tyvärr vittnat om samma sak och jag blir så ledsen när jag hör om det. Jag har haft enormt mycket kontakt med vården, men tack och lov inte med den psykiatriska, känner jag nu efter allt jag fått veta om den. Min egen vård under många år har tack och lov varit utmärkt, vilket säkert ligger bakom att jag blivit så bra, tillsammans med allt stöd jag haft från min familj. Jag kan inte tänka mig något annat jag är mer tacksam över!
Ann Heberlein ur måndagens DN . Ligger tyvärr inte ute än.
klicka på bilden så 
öppnas den större så du kan läsa
Jag är bara så ledsen för Noras skull och önskar att ingen mer nånsin ska drabbas som hon. Du kan höra reportagen om Nora här och den andra delen här gör det! PsykiaternOla Gefverthar nu (äntligen) fått sparken för sin oemapatiska patienthantering. Till saken hör att han som delägare i närpsykiatrin i Enköping tjänade och tjänar massor med pengar på att inte erbjuda och därigenom betala för adekvat behandling.
– Vi såg ett bristande bemötande, ett beteende som brister i professionalism. Om medarbetare och patienter upprepade gånger känner sig kränkta, skrämda eller avvisade måste man förändra sitt bemötande så att det inte händer, säger Maria Holstad Högberg till TT.

Tack och lov för det! Nora berättar så här om vad som skett sedan radioprogrammet sändes.

Inga kommentarer: