måndag 6 juni 2011

Klematis

Jag brukar ha en Alpklematis på balkongen, som får klättra på en spaljé mot grannens balkong under somrarna. 
Jag tycker att de violetta klockorna är förtjusande vackra
För att den ska överleva vinterns iskyla brukar jag gräva ned den i föräldrarna trädgårdsland över vintern och det har funkat riktigt bra de senaste åren. Innan försökte jag övervintra den i en kruka fodrad med liggunderlag under snö på balkongen, men det räckte inte som isolering. PLacerade den så nere i matkällaren, men det funkade inte heller. Blev därför glad att den klarar vintern nu,  även om den är väldigt tanig på våren.
Jag häller lecakulor  i botten av den pilkorg den får bo i över
sommaren. för att den inte ska stå i vatten
Jag brukar för säkerhets skull sätta en blompinne där jag grävt ned den så jag hittar den på våren då den mest består av kala grenar. När jag gräver upp den ser jag till att ha stort avstånd för att inte skada rotsystemet. Jag särar på rätterna och sätter den i frisk U-jord med långtidsverkande gödsel inblandad i och vattnar ordentligt.
Så här ynklig ser den ut nu, men den
växer på sig i mitt soliga balkonghörn
Jag har även oljat in trätrallen på balkongen med träolja så att den håller emot vatten och smuts. Dessutom åldras inte träet lika snabbt när det inte är torrt.
med växterna o utemöbeln på plats är
nu balkongen somrig så det räcker!

Inga kommentarer: