lördag 11 juni 2011

Fönsterputs - the old fashioned way

När det gäller städning förlitar jag mig till fullo på de gamla knep jag fått lära mig av min mor och farmor. Det är det som verkligen funkar och det här med sprayflaskor av olika slag är nåt jag är oerhört skeptisk till. Särskilt efter flytten för 1 år sedan när jag anlitade en städfirma för att slippa flyttstädningen efter en månads renoverande. Den här städfirman använde sig bara av en enda trasa och ett gäng sprayer, så naturligtvis fick jag inte städningen godkänd av vaktmästaren, vilket innebar att de fick göra om det tills han var nöjd...
en svamp med en "rivig" sida är bra för att få bort svåra fläckar
Alltså; det enda medel som behövs för att få fönstren rena är diskmedel och så rätt teknik samt ett helt gäng rena trasor (vilket f ö är hemligheten bakom all ordentlig städning).

  • Putsa aldrig i direkt sol för då blir fönstren flammiga.
  • Blanda hett vatten med diskmedel i en liten hink och använd en svamp att tvätta av fönstren med. Mitt största problem vid fönsterputs är nosmärken, men med en svamp som har en "rivig" yta är det bara att gnugga lite extra på de ställena.
  • Använd mycket vatten och krama ur svampen i hinken för att få rent vatten hela tiden. Lägg en trasa på golvet och på fönsterbrädan för att slippa få vattenfläckar och pölar.

Greta är min städhjälp (+ orsaken till de svårborttagna nosfläckarna
  • Skrapa så av det mesta av vattnet med en fönsterskrapa, som torkas av på en ren och torr trasa mellan de olika dragen. Låt det dock inte "gnissla" om skrapan; då blir det märken, som i och för sig bara är att gnida bort med tidningspapper, men det är ju bättre att slippa helt, eller hur? 

Ihopknölat tidningspapper är det enda som behövs för
att fönstren ska bli skinande rena och utan märken.

  •  Slutligen för att fönstren ska bli skinnande rena utan minsta fläck; knöla hop tidningspapper och använd detta till att torka bort allt resterande vatten och gnugga bort ev kvarvarande fläckar. En del kan behöva ytterligare en skrubbning med den riviga sidan på svampen, men ta inte i så hårt att det blir märken i glaset. På fönstren igen med tidningspapper och Voìla, dina fönster tål granskning med förstoringsglas!
Det borde alla städfirmor veta!

2 kommentarer:

Mushiii sa...

Hej! Tack för informationen tillhandahåller du också tjänster?
Ayah

Lyckans Smed sa...

Varsågod! Enbart konstnärliga tjänster utföres mot faktura från mig