lördag 25 juni 2011

"Frysning" av syrenens blomstertid

Syrénens doft vill jag spara för evigt! Jag blev därför överlycklig när jag såg på bloggen Husmorsskolan att hon experimenterade med att göra Syrén-olja, på ett enklare sätt än jag gör lavendelolja och  framför allt när jag såg att det lyckats!
doften som slår det mesta!

Syrenbloms-olja à la Malilda
1 flaska barnolja 
minst 2 stora nävar syrenblommor (väl rensade, eventuellt mortlade)


repa syrenblommorna , rensa och motla dem
några droppar Tea tree-oja  tillsätter jag dock som konserveringsmedel så håller den sig längre. 
Fyll en burk (gärna av mörkt glas) med syrénblommor. Häll barnolja i burken, förslut och skaka om .
rapsolja droppas i burken
över blommorna
Låt stå i ett mörkt och svalt utrymme i 2 veckor. Sila så oljan (genom t ex ett kaffefilter). Häll upp på flaska, droppa i Tea-tree-olja.

Nu ska jag verkligen bevara i alla fall doften av den här underbara tiden då syrénen blommar!
Så här i juli kan jag konstatera att syrenoljan blev riktigt skön att smörja in sig med. Dessutom fann jag en engelsk artikel som påstår att syrén är viktig inom folkmedicinen. Främst när det gäller hjälp mot andningsbesvär, som bronkit och astma + njursten(!). Dessutom ska det hjälpa mot reumatism, sårläkning och migrän. Det du! Har haft lunginflammation ett dussin ggr, liksom bronkit + har migrän, så den där syrénoljan är som gudasänd ;-)

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: