söndag 2 juni 2013

Nu blommar det!

Igår överraskades jag över hur mycket som redan blommar i min lilla stad. En sådan glädje!
Jag har ju syrenspanat ett tag och igår såg jag äntligen blommande, men inte på min gård där de klippts ned alldeles för hårt.
På gårdagens promenad hittade vi även min absoluta favorit bland vilda blommor liljekonvaljerna! Precis på det ställe vi tidigare misstänkt att det skulle finnas finns nu massor! Vid mitt barndomshem växte det liljekonvaljer så att vi precis visste var man skulle hitta enormt mycket både sent och tidigt på säsongen.
Precis som det brukar finns där också massor med smultron som blommar för fullt, så nu vet jag exakt var jag kommer att hänga de närmaste veckorna! På Landet plockade vi alltid massor av smultron, och i mitt barndomshem växte det t o m smultron på tomten, så det kunde inte vara bättre än att hitta ett nytt smultronställe nu så nära hemmet nu när ingetdera finns kvar för mig!
T o m midsommarblomster (och hundkex) blommar redan, så det är två veckor tidigare än normalt tack vare den tidiga värmeböljan i Norrland i år. Det tackar jag ödmjukast för!

Inga kommentarer: