fredag 28 juni 2013

Det är ALDRIG offret som rår för våld!

När jag läser Mallika Dutts debattinlägg Bortom Nigella – våld mot kvinnor en pandemi i DN på onsdagen känner jag en sådan tacksamhet över att jag aldrig känt någon dragning till våldsamma män och att jag känner igen psykopater samtidigt som jag funderar över varför det så ofta är gärningsmannen det ses som den det är mest synd om! När en mig närstående person nästan blev skjuten med en hagelbössa av en granne som hen hjälpte 1988, var t o m hens mors första kommentar "Stackars xxx". Att hennes eget barn varit nära att få skallen skjuten i bitar kommenterade hon inte ens. Det fanns då ingen hjälp alls för brottsoffer, så min närstående har inte fått någon hjälp att bearbeta det oerhörda trauma det måste ha gett upphov till att se in i en gevärspipa. Däremot fick gärningsmannen all psykiatrisk hjälp han kunde tänkas behöva. Faktum är att ingen i familjen fick någon hjälp att bearbeta det hot de därmed insåg att de levt under.
Som Dutt skriver "Varför skulle någon som hon [Nigella Lawson] – en känd journalist och tv-stjärna – tolerera något sådant [misshandel]? Efter att ha arbetat med våldsutsatta kvinnor i flera decennier så vet jag att det finns ett antal tänkbara skäl: Hon vill att hennes barn ska ha en pappa. Hon kanske på allvar älskar hans goda sidor och hoppas att han en dag ska förändras. Hon tror att det är hennes fel. Hon saknar modet att resa sig och gå. Hon kan, med all rätta, vara rädd för att han ska följa efter och döda henne. Eller skada barnen. Eller ännu värre – ta dem ifrån henne." Det är aldrig så enkelt att det "bara är att lämna" den som misshandlar, det måste vi försöka minnas istället för att skuldbelägga den misshandlade! Dutts debattinlägg är mycket tänkvärt, för varför måste vi alltid hitta förmildrande omständigheter för alla förövare och skylla på allt från taskig barndom till påverkan av dåliga kompisar? Det är aldrig någonsin förövaren det är synd om utan offret!  

De våldsamma är ofta psykopater, något jag återkommit till tidigare. "En psykopat är med en enkel förklaring en person som saknar förmågan att känna empati med sin omgivning. En psykopat vet vad som är rätt och fel, men tycker att han står över de regler och normer som finns i samhället. Han saknar vad man normalt kallar samvete." Du kan läsa mer om psykopater här och se gärna filmen nedan för att kunna hålla dig undan psykopater i framtiden:
Ofta är psykopater också oerhört försigkomna, kanske romantiska och uppmärksammande. I början alltså, innan de börjar kontrollera dig. Se upp och döm inte offren, är allt jag vill ha sagt med det här blogginlägget!

Inga kommentarer: