onsdag 3 april 2013

Svenska vargjakten "missbruk av vetenskapen"

Jag kan inte hjälpa det, men jag känner verkligen engagemang för Junsele-/Tossåsenvargen och nu läser jag i DN att den franske forskaren och rovdjursekologen Guillaume Chapron, som har erfarenhet av vargar i såväl Frankrike och Sverige, säger att:

"Den senaste vargjakten i Sverige är ett missbruk av vetenskapen" i den vetenskapliga tidskriften Science.
Guillaume Chapron är sedan 2007 biträdande professor vid Grimsö forskningstation och har därigenom följt den svenska vargpolitiken på plats i drygt fem år. 
– Det är rent nonsens att döda djur för att minska inavel. Skulle vi göra på samma sätt om det hade handlat om hackspettar? Självklart inte. Folk skulle tro att du var galen, fortsätter Chapron i  Science  och menar att de svenska myndigheterna "kapitulerat för de särintressen som vill minska vargstammen". Han anser också att man "blandat ihop begrepp som 'gynnsam bevarandestatus' och 'minsta livskraftiga population'. Vilket inneburit att regeringen förespråkade en vargstam på högst 180 djur.  
– En stam på 180 djur har inte 'gynnsam bevarandestatus'. Om Sverige kommer undan med det här finns det en risk att andra särintressen i Europa utnyttjar situationen, menar Chapron.   
 – På kort sikt kan selektiv jakt minska inavelsnivån. Och 'gynnsam bevarandestatus' är inte ett biologiskt begrepp som Guillaume tror, utan ett politiskt. Ingen vet exakt vad det innebär, svara Olof Liberg, koordinator för Skandulv.
Guillaume Chapron med varg
bild lånad från www.slu.se
En glädjande (?) nyhet jag fann i gårdagens ÖP är att hennes halsband upphittats i samband med att hon återkommit till Junsele. Jag hittar det inte nu, men tror jag läste att de hittat det i samband med att hon tagit ett byte. Jag hoppas därför innerligt att det inte var en ren hon tog och att någon same "straffskjutit" henne o lämnat halsbandet! Om jag inte missförstått så var halsbandet dock konstruerat för att just falla av efter ungefär en månad. Detta eftersom hon tidigare visat tecken på eksem från halsbandet  och nu har det bara gått drygt halva den tiden.
Olof Liberg med varg
bild från jagareforbundet

Inga kommentarer: