tisdag 2 april 2013

af Klint på Moderna

På påskafton publicerades min artikel om Hilma af Klint i Östersunds Posten. På nästan ett helt uppslag, som du kan se via den här länken och läsa nedan!
Östersunds Posten 30 mars 2013
af Klint – en svensk konstnär som var långt före sin tid
KONST | SVERIGE Hundra år gamla icke-figurativa målningar, dessutom av en kvinna, är sällan så omdebatterade även internationellt som när det gäller Moderna Museets Abstrakt Pionjär, med verk av Hilma af Klint.
Mystikern af Klint (1862–1944) var före sin tid. Hon förbjöd i testamentet att konsten skulle få visas tidigare än tjugo år efter hennes död. Kanske är det därför hon är det svenska 1900-talsmåleriets största doldis?  
Altartavla
Precis som utställningens titel antyder menar många att hon är en abstrakt pionjär, eftersom hon målade abstrakta verk 1906. Före­ Wassily Kandinsky, som påstås ha skapat den abstrakta konsten 1911. Detta under en tid då kvinnor inte ansågs kunna skapa något nytt, utan bara reproducera.  Hon tog examen på Konstakademien 1887, som en av de första kvinnor som fick utbildning där och arbetade då främst avbildande, gärna av växter, vilket också visas i utställningen.  Hela sitt liv levde af Klint asketiskt, i celibat och i kontakt med antroposoferna, som också fick ärva henne ihop med brorsonen i en stiftelse. Hon ställde aldrig ut abstraktionerna och ansåg att hon målat dem under trans vägledd av andar. Jag har fått lära mig att allt jag som konstnär beslutar mig att visa som konst därigenom också blir konst. Att af Klint  aldrig ställde ut sina abstraktioner kan därigenom tolkas som att hon själv såg dem som hemliga verk hon bara varit redskapet för tillkomsten av eller att hon var blygsam. Det tycker jag är intressant.  
Stor publik på Abstrakt Pionjär
Jag såg Abstrakt Pionjär och förundrades över den stora publik som befann sig där en vanlig fredag i början av mars.  En del verk är figurativa eftersom Abstrakt Pionjär behandlar hela konstnärskapet. 
Här finns en landskapsmålning, likväl som botaniska studier och vi får också följa hennes arbete med att abstrahera, som det senare kom att kallas när (ovidkommande) detaljer uteslöts, i till exempel Svanen, där den första målningen visar en vit och en svart svan, för att så övergå i bågar och runda former.  
föreställande Svanen, nr 1 (1915)
Färgskalan är främst pastellartad, vilket många tolkar som mer kvinnlig och hon använder de flesta medium i konsten. Enorma oljemålningar, små krit- och blyertsteckningar, akvareller och närmast tekniska skisser.  Abstrakt Pionjär är den största utställningen någonsin med af Klints konst och visas på Moderna Museet till och med 26 maj och kommer sedan att turnera till både­ Hamburger Bahnhof i Berlin och Picassomuseet i Málaga.  
Abstakta Svanen, nr 19 och Svanen nr? (1915)

 Abstrakt Pionjär visas på ­Moderna Museet i Stockholm  16 februari–26 maj.  / MalinMatilda Allberg

Inga kommentarer: