lördag 27 april 2013

Bimbo-önskan?

När jag gick konstskolan snackade jag om att jag borde vara mer vek och vän. Detta eftersom så fort något tungt levererades och läraren ville ha hjälp av "några starka killar" jag alltid var den första att anmäla mig. För stark har jag alltid varit och jag gillar inte schabloniseringen att killar "alltid" är starkare än tjejer. Nu känns det faktiskt åter lockande; det är visst skör och labil man ska vara. I a f om man inte alltid har förmågan att klara allt själv utan behöver lite hjälp emellanåt... Varför kan inte jag få va en bimbo egentligen? vill jag utropa med samma desperata ton som hon i Fucking Åmål när hon (nedan) ropar "Jag vill knarka"!
Nej, de tankarna ångrar jag direkt! Egentligen så är jag ärligt väldigt nyfiken på vad man tror att man ska upptäcka för nytt på varje bild man tar på sig själv ur samma pose, med liknande min men med olika kläder. Är det inte mer spännande med bilder av något i omvärlden istället? Hur tror man förresten att de som ser bilderna tänker? Förväntar man sig någon reaktion eller? Jag fattar inte vad man vill mig som betraktare och känner mig bara ovanligt korkad och då blir jag lättretlig tyvärr.
Vek och vän bimbo som säkert även är
skör och labil.
Bild lånad från teenswritingforteens
Det är främst på Instagram men även på Facebook som vissa  lägger ut ego-pics som ser väldigt lika ut. Jag antar att det är för att stilla något slags bekräftelsebehov och tycker det känns så sorgligt att det ska behövas. Man kanske iofs undrar vem man är, och försöker se det via fotot, men varför står man då i samma pose med samma min på alla bilderna och varför delar man bilderna på webben? Ofta är det frågan om unga tjejer som putar med såväl läppar, byst och rumpa, vilket känns allra sorgligast. Är det nån slags jakt på att vara den som får flest likesFacebook är det så sorgligt att jag bara vill gråta, för det betyder att de inte kan ha någon självkänsla alls. Det är mycket sorgligt, särskilt för dem själva. "Så mycket osäkerhet måste vara tung att bära, och dölja!" som en vän uttrycker saken.
Zelda har också en del att tillägga om ego-pics bild från norska dagbladet.
Klicka gärna på serien så öppnas en större version, men på norska den med
Särskilt med tanke på fallet med tjejen som tog livet av sig efter att ha hotats till att posera framför en web-kamera fattar jag inte att man ens vill posera som en porrstjärna på sociala forum. Det verkar tydligen väldigt lockande för osäkra män som söker omoget (sexuellt) umgänge, som det verkar.

Inga kommentarer: