måndag 19 mars 2018

KONSTig lycka på Österlen

Som jag nämnt tidigare har jag nyligen valts in i ÖSKGs styrelse. Något jag faktiskt inte ens trott skulle vara möjligt, men efter snart 4 år här kommer jag att få möjlighet att lära känna många viktiga människor i konstlivet och därigenom kan jag kanske påverka utvecklingen av konstlivet här. Det är något jag tycker känns fantastiskt kul eftersom jag som ”kommande utifrån” har andra idéer om hur saker och ting ska kunna fungera bättre. Jag har även fått god kontakt med Gunilla Stjernström, som är rektor på SARA-Swedish Academy of Realist Art och vi ska diskutera ev samarbeten i framtiden.

Jag känner mig välkomnad in i Skånes konstliv, då bl a konstnären Rolf Ahlberg (som dock inte släkt med Östersunds store skulptör Olof Ahlberg) liksom tagit mig under sina vingar och gillar att presentera mig som ”fru Ahlberg”... 
För några månader sedan ringde han för att bjuda med mig på middag med kollegor på hotell SVEA, där också Evert Taube, Fritiof Nilsson Piraten, Sten Broman m fl brukade ses för ca 100 år sedan! Jag tvingades dock tacka nej pga av hälsan, men det var också för ”mycket månad kvar i slutet av mina pengar”. Ahlberg genmälde dock att det skulle  inte ha någon betydelse för "den som har pengar bjuder alla" helt självklart. Låter det inte 🍸underbart så säg?! 
Mor och far äter lunch på glasverandan till
Hotell SVEA
Under ”1930-talet spenderade prins Eugen en hel del på Österlen, bland annat på Hotel Svea. Vi har fortfarande Prinsrummet inrett med balkong vettande mot Östersjön. Han gjorde stor insats inom konstvärlden i sydöstra Skåne och hjälpte konstnärerna här på olika vis. Vid ett tillfälle firade Prins Eugen , konsul Ohlsson och Henriette Coyete Gustavs V:s födelsedag på Hotel Svea, vilket är ett minne värt att bevara och återberätta. Piraten, Fritiof Nilsson Piraten, var stamgäst på Hotel Svea under sin tid. Här skrev han ”Bombi Bitt och Nick Carter”, många gånger sökte Piraten Hotel Svea som skrivarlya.Fritiof Nilsson räknas väl till de folkliga författarna och som sådan måste han finna inspiration bland vanligt folk.” Citerar jag från hotell SVEAs hemsida.

Nu inköps virke till byggnation av väggar i Ateljé Vipan till Konstrundan. Inväntar männen (som hjälper mig bygga) medan de kör resten av virket i solskenet hos HansAnders XLbygg.  Känner mig så tacksam över deras hjälp!

Inga kommentarer: