måndag 26 mars 2018

Skratta bäst närhälst men TILLSAMMANS

Jag tar skratt på djupt allvar, som du kanske förstått, så jag blev så glad när jag såg att neuroforskaren Sophie Scott var gäst hos Skavlan i helgen. Jag berättade ju om henne redan för 2½ år sedan här och är så glad över att hennes forskning får större uppmärksamhet.
Sophie Scott ur Skavlan. Se klippet här!
Som jag berättat fick jag resestipendium från Helge Ax:son Johnssons stiftelse för att gå Dr Kataria's skrattskola i Mumbai, Indien 2001. De senaste månaderna har jag förstått skrattets makt på ett än djupare plan och vill även påminna om att det buddhistiska knepet för att övertyga om något svårförståeligt är att presentera det så att man skrattar tillsammans. Det innebär nämligen att man på ett undermedvetet plan redan accepterat påståendet man skrattar åt, vilket också gör det till det absolut bästa sättet att sätta stopp för härskartekniker
Häftigast med Sophie Scott är att hennes forskning ger skrattet akademisk evidens. Dr Kataria  http:var väldigt övertygad om att varför skrattyoga funkade så bra för att t ex sänka sjukfrånvaron och öka trivseln på företag är att de som ser varann i ögonen och skrattar ihop också känner samhörighet och sådan är den viktigaste känslan av alla för oss människor!

Jag bör verkligen se till att använda mig av mitt intyg och använda mig av skrattyoga som verktyg inom en snar framtid!!

Inga kommentarer: