onsdag 16 oktober 2013

Tonsäkert 100 års-firande

I år fyller Östersunds församling 100 år och det firas bl a genom att det är Orgelvecka i Stora kyrkan och Gamla kyrkan 14 - 20 oktober.
Musik är något som alltid varit väldigt viktigt i min familj och väldigt mycket musik har jag både spelat och hört just i kyrkan.
Naturligtvis passade därför Maja och jag på att se Et in Spiritum Sanctum med orgelstycken, arior och duetter av J S BachStora kyrkan i måndags.
Det var en fantastiskt vacker promenad dit i höstskymningen och själva konserten var stämningsfull och vacker.
Collin t'Hart spelade orgel (både den stora 100-åringen och kororgeln), Peter Mellgren sjöng baryton och han har verkligen ett fantastiskt omfång ["register" från låga till höga toner man behärskar att sjunga]. Han sjunger nämligen  även mycket kontratenor, vilket är det allra högsta manliga röstläget (efter gossopran). Ingrid Grahn är ett helt nytt namn för mig, men hon har en makalöst vacker sopran. Dessutom förhöjde Karin Månsson och Stig-Erik Mattsson stämningen i ett stycke med altblockflöjt.
så här vacker var skymningen över Storsjön och
Frösön från kyrktrappan
Jag vill verkligen rekommendera konserterna, som du kan se programmet till här. I måndags berättade Nicklas Strandberg också flera intressanta fakta om just J S Bach, vars musik alltid tilltalat mig.

Inga kommentarer: