söndag 27 oktober 2013

Offentliga gestaltningar (Jämtlands gymnasium)

I tisdags och onsdags deltog jag och tjugo kollegor i en fantastiskt bra Kompetensutveckling för Konstnärer om Offentliga gestaltningar under ledning av inspirerande konstnären Gunilla Samberg från Umeå. Det var i Länskulturens regi och fantastiskt matnyttigt, tack vare främst Gunillas generositet med att dela med sig av sina egna erfarenheter.
1998 deltog bl a jag och Gunilla i månadslånga Art in Nature - Nature in Art på Konsthögskolan i Reykjavik, Island. Jag har inte träffat henne sedan jag tog min examen från Konsthögskolan  Umeå universitet 2002, så det var oerhört trevligt att träffa henne igen.
Gunilla Samberg är den konstnär som i konkurrens med 90 andra sökande fick uppdraget att med sin konst och budgeterade 1,6 miljoner utsmycka min tidigare gymnasieskola, Wargentinskolan konstnärligt under tre år, med början i somras. Östersunds kommun hade önskemål om att lyfta fram de naturvetenskapliga samlingarna som nu lagras i källaren, vilket passade den tidigare läraren i just naturämnen Samberg som hand i handske. I slutet besökte vi därför Wargen, som byggts ut och om för att härbärgera även Palmcrantzskolans elever fr o m hösten 2015. De tillsammans med flera gymnasieskolor bildar kommunala Jämtlands gymnasium.
Gunilla Samberg har också engagerat två unga konstnärer från Umeå till hjälp, Ludwig Franzén, som gjort väggmålningarna Allt Detta är Skört (ovan) och
Johanna Hästö som gjort verket ovan. Ludwig gick året över mig på Konsthögskolan, så honom har jag gått med i fyra år. Hästö gick däremot ut Konsthögskolan i våras, så henne har jag inte tidigare hört om. Hon har varit engagerad i det konstnärsdrivna galleriet Verkligheten och arbetar med textil, teckning och performancekonst, där hon ofta också använder sig av text, video och ljud i sina verk. Hon sydde en heltäckande dräkt av blixtlås som hon använde i sin mastersutställning från Konsthögskolan och bilder från det finns nu hängda på Wargen (ovan).
Den konst som hittills finns imponerar stort på mig, som inte ens kan minnas den konst som fanns där under de tre år jag gick där. Utöver Franzéns och Hästös verk har Gunilla själv bl a målat mål att sikta på, på väg genom de långa korridorerna, och gjort aluminium-plåtar med citat och ordspråk utplacerade i skolan, som de ovan och nedan.
-En grundidé jag presenterat är att placera ut glasade lådor med fynd ur källarens samlingar, berättade Gunilla i ÖP. Om de citat- och ordspråksfyllda aluminiumplåtarna säger hon:
– Det kan vara ord att ta med sig eller fundera kring, passar bra för unga gymnasister som gärna funderar kring livsfrågorna.
En väldigt tidsenlig idé med tanke på inredningstrenden med väggord och annat!
Jag har inte ens varit in på Wargentinskolan tidigare, sedan studenten för 23 år sedan. Vägskäl  av Anders Åberg ovan är från 1989, men jag kan inte alls komma ihåg den, fast jag tog studenten 1990. Så mycket försvann ur mitt minne av hjärnblödningarna att jag inte ens minns att det fanns ett bibliotek på Wargentinskolan, fast jag bör ha tillbringat en del tid där under de tre åren.
Inte heller muralmålningen i trapphuset minns jag, men vet att jag drömde om precis den för ett tag sedan och undrade vart den bilden kom ifrån. Den heter Pilgrimsfärder och är en al fresco-målning [målad med vattenfärg direkt på den fuktiga putsen] av Ebba Vadsten sommaren 1946.
Jag är dock helt övertygad om att det bara fanns elevskåp i ljushallen och inte som nu ett kafé och kiosk. På min tid fick man gå och fika i Sporthallen bortom matsalen.
Jag avslutar med detta underbara indiska ordspråk, på en av alla snygga aluminiumskyltar. 

Inga kommentarer: