onsdag 2 oktober 2013

Samiskt samtida på Jamtli

I söndags hade JLK vernissage för Greetings from Sapmi en utställning med samisk samtidskonst, som kommer att kunna ses t o m 19 januari 2014 på Jamtli.
Invigningen skedde av utställningen, såväl som Konstens vecka av landshövdingen Britt Bohlin, invid Mattias Olofssons skulptur Högbygd av pärmar och dokument. Mattias gick konsthögskolan två årskurser under mig, så det var ett fantastiskt roligt återseende att träffa honom.
Han började jobba med den storvuxna samekvinnan Stor-Stina redan när vi gick konsthögskolan ihop och det har givit honom mycket uppmärksamhet. Han är den enda konstnären i utställningen som inte är same, utan det är tack vare just Stor-Stina han är med. Utöver Högbygd visar han också Alongside, en film där han som Stor-Stina turistar i the Yorkshire giant, William Bradleys (1787 - 1820) fotspår i hans hemstad Market Weighton.
Katarina Pirak Sikku gick också sitt första år på konsthögskolan samtidigt som jag gick mitt sista, men hon var tyvärr inte här på vernissagen. Hon bearbetar den smärtsamma rasbiologiska forskningen på samer med bl a skallmätningar. De fotona kommer även att visas på Bildmuseet 31 januarir- 20 april, under Umeås år som kulturhuvudstad 2014.
Just for the Pleassure är underkläder i samiska färger och med broderier. De är utställda, precis som foton av dem i snö.
Anders Sunna ställde ut sina kraftfulla målningar på Ahlbergshallen i januari 2012. Det är stora målningar med oerhört tydligt budskap om hur illa samer tidigare har och fortfarande behandlas. Jag tänker senast på gruvnäringen och Kallak som ett sådant exempel. Po Tidholm har f ö skrivit en fantastisk artikel om hur "Norrland betraktas av övriga riket som en råvaruhamn, och betraktar man Norrland som en råvaruhamn så är det knappt en nyhet att det ska öppna nya gruvor där. Det är närmast en icke-nyhet. Som att äpplena snart är mogna". Dessvärre publicerades den samma dag och hamnade helt i skuggan av som registreringen av romer. Läs den här!
Victoria Andersson är dock en helt ny bekantskap för mig. Hennes broderier Årsringar i rött påminner mig om den samiska trollkula i tenn jag hade som barn.
Utöver broderierna, som ovan Framtid visar Victoria röda "granar" av trä, ståltråd och röd velour med titeln Återväxt.
längst till vänster Victoria Anderssons Återväxt och närmast
Tomas Colbengtsons Kalmebakkte
Tomas Colbengtson visar såväl glas, video och monotypier i hög- och screentryck.
De konstnärer som deltar men som jag tyvärr inte fotograferat är Agneta Andersson och Geir Tore Holm.

Läs mer om utställningen i LT och ÖP!

Inga kommentarer: