måndag 7 oktober 2013

Fotografiskt På väg i Härke

Fotografen och filmaren Håkan Persson visar 28 september - 13 oktober sina främst dokumentära foton, som han arbetat med i Photoshop för att tydliggöra sitt budskap om miljöförstöring och annat på Härke KC.
Håkan Persson presenteras av Odd Larsson vid föredraget
I lördags höll han också föredrag om den film han arbetat med för att skildra Marianna Rydvald från Värmon i Alsen, som presenteras som Dalai Lamas målarinna. Det var oerhört välbesökt och större delen av publiken kände den excentriska Marianna, som flyttade till Stockholm för konststudier som 16-åring. Hon har sedan levt ett kringflackande liv över större delen av världen och bl a målat muraler [stora målningar direkt på väggar eller tak] i buddhistiska kloster på Dalai Lamas uppdrag.
Marianna Rydvald framför en av målningarna hon donerade
för att laga taket till Karma Triyana Dharmachakra,
Woodstock, New York.
på bild lånad från wordpress.com
Håkan Persson har hunnit göra ett 60-tal filmer, varav sex visats på tv. Senast dokumentären Beredskapsårens hjältinnor, som sändes 5 oktober, 2012. I lördags handlande det om filmen som aldrig blev av, den om konstnären och vagabonden Marianna Rydvald. Hon är Håkans tremänning, men hans intresse vaknade på allvar först efter att han läst en artikel om hennes liv. "För 15 år sedan fick han bidrag från Konstnärsnämnden för att göra en researchresa om henne." skriver LT. Han for till Hawaii och Maui  där Rydvald då bodde.  Han visade lite som filmats där och även sådant som är filmat i Christiania, Köpenhamn, där hon bott många år och även målat flera muraler.
Fasching
Föredraget höll tyvärr inte samman för oss som inte kände till historierna om Marianna sedan tidigare eftersom Persson ofta frågade de i publiken om det verkligen var som han sa. Det är synd för det är ett intressant konstnärsöde han har att dela med sig av. Det låter som om Marianna levt ett fascinerande liv, men samtidigt kände jag mig oerhört glad över att jag själv inte varit delaktig i det som skedde under 60- och 70-talen.
Vart hän? innehåller bilder från såväl Fårö som Jämtland
Utställningen var lite svår att få riktig överblick över eftersom det var så mycket folk där.
I ÖP berättar Persson om bilderna:
– De större verken är gjorda efter idéer som jag arbetat med i Photoshop och tar lång tid att få färdiga. Jag brukar få idéerna tidigt på morgonen och sedan måste jag hitta passande miljöer för bilderna.--- Det blir även lite retrospektivt i utställningen, då jag visar en bild från Paris 1960 och bilder från Stockholms tunnelbana 1987.
Dröm
I LT tillägger han:
  – Det var först efter pensionen som jag på allvar lät min egen kreativitet blomma ut på allvar. Jag vill ut och resa mer nu. Här i Jämtland fotar de flesta natur, men jag är mer intresserad av människor, känner mer för att vara streetfotograf. Åk gärna till Härke KC och se hur du tycker att han lyckas!

Här kan du se en film med Marianna Rydvald på engelska från Maui.

Inga kommentarer: