onsdag 9 oktober 2013

Mångfasseterad Maria Lagerborg

Flodskiss i lera
I lördags hade Maria Lagerborg vernissage på Galleri S för en spännande utställning som behandlar Sveriges geografi i en oerhörd massa tekniker. Det är akryl-måleri, träsnitt, skulptur i lera och Mongolisk papier-maché, som används till Buddha-figurer i Mongoliet, det är animationer och blyertsteckningar.
De Modiga som kommer, teckning och objekt
Väldigt kul tycker jag, som främst sett grafik och animationer tidigare av Lagerborg. När jag beskriver utställningen låter det som om det skulle bli en spretig utställning, men det är det verkligen inte. Den hålls samman såväl färg- som temamässigt på ett imponerande sätt.
Sit-up I och Var bor Dick? Akryl på panå
Ystert låter hon kartbilen av Sverige böja och krumbukta sig så att t ex Åre pussar Göteborg eller gör sit-ups både i de olika teknikerna.
Pärlgubbar av Mongolisk papier-maché
Det finns sommarsnögubbar precis som de grafiskt vackra Pärlgubbar ovan.
Sommarsnögubber träsnitt och Besök hos naturen, animation
Till animationerna har hon tagit och bearbetat ljud så man kan även avnjuta utställningen med slutna ögon om man så önskar.
En Bukett, akryl på pannå
– Jag gillar att leka med former och undersöka verkligheten berättar i ÖP. Jag är intresserad av hur saker beskrivs och hur man kan leka med det. Men jag rör mig gärna mellan olika tekniker för att se vilka möjligheter de ger att uttrycka de saker jag undersöker.  Det gör hon verkligen bra, tycker jag!
Sverige håller på, blyertsteckning och
Mälardalen Mongolisk papier-maché
Jag tror att jag träffade Maria första gången när jag flyttat från Umeå 2002 och känner främst till hennes animationer och grafik sedan tidigare. Hon föddes i Örnsköldsvik och har även bott i Umeå och Stockholm, numera i Sundsvall, där hon jobbar som animatör och filmpedagog.
en av Tre bröder  teckning och
Mongolisk papier-maché
Tre Bröder är skulpturer i Mongolisk papier-maché, där hon leker med cirkelformen och dessutom kan de ses i 3D-format, med hjälp av speciella glasögon.
Blyertsteckningarna Sit-up II, Skårar, Åre pussar Göteborg,
Sommarsnögubbe, Vatten från Nilen
 och Lilla Ida har varit i Luleå
Läs mer om utställningen i LT och ÖP. Jag vill verkligen rekommendera den här utställningen till dig som vill vidga dina vyer, 23 oktober är sista dagen!

Inga kommentarer: