måndag 21 oktober 2013

Äntligen Ramsells akvarellfilm!

Redan för drygt ett år sedan skrev jag om Anders Ramsells imponerande hängivenhet att göra en animation i akvarell  av den mytomspunna science fiction-klassikern Blade Runner från 1982.
Han ställer nu ut filmen (som är något omarbetad och längre än klippet på Youtube) i övre salen på Ahlbergshallen tillsammans med flera av akvarellerna ur den i resten av galleriet. Alla snyggt inramade och betitlade med filmrepliker. T o m 3 november kan man se utställningen Blade Runner the Aquerelle Edition på Ahlbergshallen.
Fast bilderna alla är så små som 1,5 x 3 cm (!) är de han ställer ut väldigt detaljerade och stämningsfulla och Ramsell berättar att han bl a jobbat med hjälp av förstoringsglas
Ramsell berättar själv i ÖP:
– Jag har valt ut ett litet antal av de sammanlagt 12 000 bilderna och ramat in dem. Dessutom visar jag filmen i en loop här på Ahlbergshallen  Förhoppningen är att det ska vara kul att både se filmen och några av bilderna som den är uppbyggd av.  Det blir också enda tillfället då man kan köpa separata bilder ur verket, vilket inte varit till salu tidigare.  --- Jag har bara valt ut de bilder jag själv gillar mest. Några av dem vill jag egentligen inte sälja, så där har jag satt höga priser.
Jag känner Ramsell sedan några år, eftersom han jobbat som frisör Hos Gösta, där jag klipper mig och eftersom han jobbade på Färgfabriken Norr. Därför är jag så glad över att äntligen ha fått bevittna hans fantastiska jobb.
De snygga inramningarna har han gjort själv och en del av utställningen har tidigare under sommaren visats på Nordiska Akvarellmuseet, men där var urvalet av bilder ett annat. Filmen visades också på Liljevalchs vårsalong i år.
För tillfället går Ramsell sin första termin på Konstfack och han blev även antagen till Valand i Göteborg, men valde Stockholm. Jag önskar honom all lycka i framtiden och är grymt imponerad av hans tålamod och ödmjukhet.
Läs mer om utställningen i LT och ÖP!

Inga kommentarer: