torsdag 28 mars 2013

Vårt vackra språk

Nu har det t o m fått internationellt erkännande i och med ogooglebar-händelsen! Så varför är vi inte som islänningarna så stolta över språket att vi hittar på nya nordiskt klingande ord istället för att (som vi) hela tiden lägga in engelska uttryck som om vi vore nån annan gammal koloni? Vi som har ett så ypperligt språk att det t.o,m. uppmärksammas internationellt!
[optional image description]
"Köttrymd! In other words, everything's better in Swedish.
(Oliver Hoffman/Shutterstock)"lånat från www.theatlantic.com
Fast när jag läser artikeln mer noggrant inser jag att det är just vår förmåga att integrera engelska ord i svenska språket som verkar vara mest imponerande. Jag som ord-nörd är också oerhört road av att hitta på nya ord och det tycks vara något som uppmuntras i vår kultur.

Jag är f ö definitivt googlebar, "Ungefär 967 resultat (0,39 sekunder)" när jag googlade mig själv igår. Iofs kanske ett antal träffar härrör sig till fotbolls-spelaren Malin Allberg men rätt imponerande ändå...

Inga kommentarer: