måndag 4 mars 2013

Ärtor och pepparrot

Grön ärtsoppa har jag hört ska vara så fantastiskt gott så fast jag egentligen inte tycker om gröna ärtor så testade jag att göra sådan. Tänk om jag annars skulle ha missat världens grej, det går ju inte, hemska tanke!
Grön ärtsoppa med pepparrotsklick 4 port
1 tsk  rapsolja  
1 lök  
600 gram frysta, gröna ärtor (jag använde blötlagda o kokade torkade)
när ärtorna blötläggs är de gröna, men inte kokta sedan
4 dl  vatten  
1 grönsaksbuljong
1,5 dl  mjölk  
1,5 dl  crème fraîche  
riven pepparrot efter smak 
Hacka löken och fräs den mjuk i rapsolja utan att den tar färg. Tillsätt vatten, buljongtärning, ärter. Låt koka 8 minuter.  Mixa soppan slät och tillsätt mjölk och smaksätt med peppar. Späd eventuellt med mer vatten till önskad konsistens. Värm och servera med crème fraîche  blandad med pepparrot. Gott till soppan är ett varmt fullkornsbröd.
Jag kunde dock inte förmå mig att köpa en påse frysta
gröna ärter, utan kokade istället de torkade jag odlar skott av
Till min besvikelse visade det sig vara till förväxling lik vanlig ärtsoppa, t o m till färgen och utan mejram. Pepparroten gav dock viss stuns åt den men jag skulle inte ha missat världens grej om jag inte testat. Det vet jag nu, utan tvekan!

Inga kommentarer: