måndag 25 mars 2013

Chokladdoppade Amarettoägg i marsipan

Jag som älskar Amaretto ska absolut försöka komma till skott och göra dessa Marsipanpotäter ur ICAs Buffé. Fast jag tänkte göra ägg av dem, som jag också tänkte doppa till hälften i smält choklad. Detta är ett mycket enklare recept på marsipan än det jag har dessutom!
Chokladdoppade Amarettoägg
200 g sötmandel 
200 g florsocker 
2 tsk rosenvatten/vanligt vatten 
1 tsk vatten 
1 msk Amarettolikör 
Skålla mandeln i kokande vatten någon minut och skala den. Mal den i mandelkvarn eller mixa fint i en matberedare. Sikta i florsockret, blanda väl med (rosen)vatten, vatten och Amaretto. Tillsätt mer vatten om det behövs. Täck med plastfolie. Låt vila i kylen minst 1 timme. Forma små ägg av marsipanen.
150 g 70 % smält choklad och temperera den i vattenbad.

Doppa halva äggen i den smälta chokladen. (När chokladen stelnat kan du pudra dem lätt med kakao runt om och skaka dem i handen så att de blir vackert "jordiga".)
(Du kan också köpa färdig mandelmassa och smaksätta med (rosenvatten och) Amarettolikör.)
Både enkelt, gott och snyggt, bara jag får min ork åter igen!

Inga kommentarer: